Hem Underhållning Recension: Lars Lerin på Galleri Hammarén

Recension: Lars Lerin på Galleri Hammarén

förbi admin
0 kommentar

Finns det någon annan svensk konstnär som är lika folkkär som Lars Lerin? Hans uppskattade arbete som julvärd på SVT för ett par år sedan bekräftade hans position, ett uppdrag som svenska folket i allmänhet brukar ha ganska höga krav på. Om Ernst Billgren har fått rykte om sig att vara en affärsmässig och konceptuell Stockholmskonstnär, är Lars Lerins image desto mer nedtonad. Att han är både socialt skygg och tillmötesgående skapar tillit, en svåröverbryggad kombination som också vittnar om starkt mod. Han är en skörstark individ som har ”lyckats”.

Men långt före Lars Lerin blev ett känt fenomen i stugorna skapade han sig ett namn som mästerlig akvarellist. Vemodet som kännetecknar hans person är också kännbar i hans stora målningar. Motiven är oftast hämtade från landsbygden men även städer och byar. Hans konst har kommit att förknippas med slitna husfasader, bokryggar i bibliotek och frostnupna landskap, alltid skildrade på ett såväl intuitivt som tekniskt skickligt sätt.

När han återvänder till Göteborg efter flera år – han studerade vid Valands konsthögskola, numera HDK-Valand, under 1980-talet – är förväntningarna höga hos många galleribesökare. Utanför Galleri Hammarén, där hans verk visas, ringlar en kö under vernissagedagen. Många är ivriga att se hans måleri.

Konsten som tar plats på galleriet gör säkerligen inte några av hans fans besvikna: den är typiskt ”Lerinsk”. Färgpaletten är som väntat dov och melankolisk. De folktomma landskapen har han inte heller övergett.

Konsten som tar plats på galleriet gör säkerligen inte några av hans fans besvikna: den är typiskt ”Lerinsk”.

Den gigantiska akvarellen med titeln ”Fasad” skildrar ett dekadent stadshus under nattetid. Den högresta byggnaden tar över nästan hela bildytan, men intrycket blir ändå inte monotont: husets ålderdomliga arkitektur är intrikat och Lerins pensel är ombytlig och känslig. I bildens översta del skymtar en svartviolett himmel med en nålsticksvass ljusglimt, som skulle kunna vara månen eller en lykta. Målningen doftar bullrig storstad och bär således även på förväntningarna som brukar förknippas med en sådan miljö, men mest av allt utstrålar den ödesdiger övergivenhet.

Ensamheten är ett genomgående tema i Lerins produktion. Det är just denna sinnesstämning som alla dessa himlastormande landskap och folktomma stadsmiljöer pekar på. Och kanske är det framförallt denna förnimmelse av tomhet som gör att människor dras så häftigt till hans konst. Ensligheten är något många kan identifiera sig med, inte minst i Norden där det kan bli riktigt kyligt.

Lars Lerins målningar åtföljs inte av några reflekterande ord angående tidens utveckling och avfolkningen av Sveriges småorter, även om flera av hans verk är nedklottrade med vackra men nästintill oläsliga handskrivna texter. Det är dock inte omöjligt att föreställa sig hans konst som en kritik av urbaniseringen och den isolering som den resulterar i. När han avbildar hus som ”Sjömanshemmet (Lofoten)”, en beige, ensam byggnad på en snötäckt slätt under dygnets mörkaste timmar, eller ”Esso (Svinöya)”, en mack omgärdad av skrot och bilar, väcks denna tanke.

I utställningen syns också flera små målningar av måsar och hav som är för generella och inte når upp till nivån som kännetecknar hans större, genomarbetade verk. De känns något överflödiga i sammanhanget.

Lars Lerin är ett unikum på flera sätt och det går inte att förneka att han är en begåvning på att gestalta både sin egen och andras utsatthet. Själv kan jag dock längta efter att se ett nytt temperament i hans fingerfärdiga akvareller, något som utmanar och vi inte har sett tidigare.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS OCKSÅ: Därför får Lars Lerin ångest av Göteborg

LÄS OCKSÅ: Recension: Konstrundan i Östra Göteborg, på Bergsjöns kulturhus

LÄS OCKSÅ: Recension: ”Vapenhuset” av Emelie Sandström på Nevven

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar