Hem Underhållning Recension: Liebestod – Dramaten, Bergmanfestivalen

Recension: Liebestod – Dramaten, Bergmanfestivalen

förbi admin
0 kommentar

Stora scenen på Dramaten är ombyggd till tjurfäktningsarena. Spanska Angélica Liddell framför sitt performanceverk ”Liebestod” som del av Bergmanfestivalen, vilken numera består av punktvisa gästspel under säsongen. Denna första programpunkt är en på flera sätt mycket provokativ iscensättning, ett vokaliserat bildspel där hon ställer matadorrollen mot kvinnlighet, och sin egen persona som aktör gentemot en omtolkad, laddad religiös bildvärld.

Titeln ”Liebestod” kommer från Wagneroperan ”Tristan och Isolde” där den sistnämnda dör av förtvivlad kärlek. Här möjligen en ironi, eftersom ett övergrepp anas bakom texten. Angélica Liddells verk är öppet för tolkning, men man kan ana att skeendet beskriver hur en traumatiserad kvinna genom en backantisk extas symboliskt dödar en toxisk manlighet, men också iklär sig en aktiv hämnarroll. En stor del av uppsättningen ägnas åt ett slags gravt narcissistiskt och destruktivt självhat – ett hat som för övrigt också riktas mot teaterkonsten (och särskilt skådespelerskor) men också mot publiken.

Du kanske också gillar