Hem Underhållning Recension: Nattryttarna (2022 TV) | Filmparadiset

Recension: Nattryttarna (2022 TV) | Filmparadiset

SYNOPSIS:
Molly har just gått ut nian när hon anländer till ridskolan Heddesta för att arbeta och leva nära hästarna. Molly tycker först att hon har kommit till paradiset, men snart ser hon tecken på att allt inte står rätt till. Verksamheten drivs av hästprofilen Tommy. Han är karismatisk, men också en manipulativ maktmänniska med mycket mörka sidor. Han begår övergrepp, både psykiska och fysiska. Snart blir Mollys enda mål att ta sig ur Tommys grepp – och att ställa honom till svars.

TRAILER:

BILDER:

INFO:
Originaltitel: Nattryttarna
Språk: Svenska
Genre: Drama, Thriller
Regi: Molly Hartleb, Julia Lindström
Manus: Ulf Kvensler
Skådespelare: Jonas Karlsson, Hanna Ardéhn, Melinda Kinnaman, Amanda Jansson, Jessica Liedberg, Christopher Wollter, Michaela Thorsén, Lina Perned, Annika Hallin, Saga Samuelsson
Premiärår: 2022
Speltid: 0h 44min
Bolag: C More
Digital-premiär: 31 oktober 2022
Länkar: Nattryttarna hos IMDB

RECENSION:
Detta är en otroligt obehaglig serie som blir än mer obehaglig när man inser att detta har hänt på riktigt! Den verkliga händelsen utspelade sig på Eneby ridcenter på Eckerö, som här heter något annat. Där utnyttjades unga flickor sexuellt av en känd person inom hästvärlden. Historien i denna serie bygger på hans dotters bok “Pappas flicka på hästgården” om vad hon, hennes familj och de unga ridskoleeleverna fick utstå.

Serien består av åtta avsnitt och är en av de mest nerviga och obehagliga serier som gjort i Sverige på mycket länge. Det som gör serien bra är dess verklighetsbaserade historia och seriens suveräna skådespelare. Jonas Karlsson i rollen som ridcentrets ägare är helt suverän i sin roll. Snacka om att kunna vara äckligt sliskig och obehaglig! Men beröm måste även gå till andra skådespelare så som Saga Samuelsson som spelar den otroligt tuffa tjejen som vågade säga ifrån och berätta vad som skedde på gården. Men även Hanna Ardhén som spelar dottern till Karlssons karaktär.

Nattryttarna” är på alla plan en serie som sticker ut och är årets hittills bästa svenska serie. Den är inte lätt att se men det är ändå otroligt viktigt att den blivit gjord!

Du kan se serien på C More!

Recension