Hem Underhållning Skivrecension: Benjamin Ingrosso – ”Playlist”

Skivrecension: Benjamin Ingrosso – ”Playlist”

Det finns mycket att säga om Benjamin Ingrosso och hans för åldern oväntat långa karriär, men att han skulle vara lat hör inte dit. Efter förra årets dubbelalbum ”En gång i tiden” är han redan tillbaka, den här gången återigen på engelska och med hela fjorton låtar. Alla är inte nya, men ”Playlist” framstår ändå som en skiva som sväller över.

Här finns röda trådar både musikaliskt och textmässigt – modern pop med disco- och 80-talsvibbar, förlorad kärlek, en ordentlig dos sväng – och ”Playlist” är onekligen snyggt producerad. Men helheten blir ändå spretig och stundvis grund, som om Benjamin Ingrosso gapat efter för mycket. I strävan efter att visa upp hela registret och kurera förfestens coolaste spellista går han inte bara miste om möjligheten att verkligen utforska sitt eget musikaliska uttryck, han slarvar också bort den personliga touch som gett låtarna på svenska sin attraktionskraft.

Baserat på den estetiska inramningen inför albumsläppet och skivans flört med forna decenniers groove verkar Benjamin Ingrosso vilja bli en sorts Sveriges Harry Styles. Dit når han inte riktigt, men likheter finns. Han har charmen, och även Styles famlade ju efter ett eget uttryck efter att han lämnat pojkbandsvärlden. Han hittade det, och det kommer Benjamin Ingrosso också att göra. Till dess håller vi till godo med grunt sväng om ungdomskärlek, och det ska faktiskt inte underskattas, särskilt inte på sommaren.

Bästa spår: ”Queens”