Hem Underhållning Stor integritet och lyrisk kvalitet på Berthlings soloskiva

Stor integritet och lyrisk kvalitet på Berthlings soloskiva

förbi admin
0 kommentar

Den här soloskivan med kontrabasisten Johan Berthling innefattar ljud som man inte nödvändigtvis härleder till det instrumentet. Ett undersökande av klanger och instrumentets möjligheter. Men som varvas med vedertagna tekniker. Inom ramarna för ett slags språk, men med dörren på glänt mot vad som förmodligen kan överraska Berthling lika mycket som lyssnaren.

Det börjar med stråke. På det följer dämpade knäppar, där efterklangerna till varje anslag bara blir desto mer påtagliga. Emellanåt flageoletter, med en annan densitet – liksom lättare. Så mer utpräglat fingerspel, fysiskt och målmedvetet. Innan stråken kommer till användning igen, över två parallella toner som liksom loopar runt i långsam förändring. Med det sjunde och sista stycket faller sviten ”Björnhorn” på plats med stor integritet och formkänsla.

Många har säkert upplevt något av det hos Berthling med till exempel Fire! eller Goran Kajfes grupper. Just att han känns igen så vittnar också om den där integriteten. Sånär som på ett stycke av Charlie Haden spelar han nu uteslutande eget material, som på samma gång berättar något om vad han i sin tur relaterar till. Jazz och impro, förstås. Men också musik i väldig vid bemärkelse, kanske ytterst med en form av lyrisk kvalitet som röd tråd.

Bästa spår: ”Björhorn V”

Läs mer om musik och våra senaste skivrecensioner

Du kanske också gillar