Hem Underhållning Tonsättarfestivalen lyfter i Olga Neuwirths nyskrivna verk

Tonsättarfestivalen lyfter i Olga Neuwirths nyskrivna verk

förbi admin
0 kommentar

Numera är Olga Neuwirth den främsta kompositören i Österrike. Åtminstone i internationellt perspektiv. På hemmaplan är hennes status kanske inte lika självklar – liksom för Elfriede Jelinek, som hon samarbetat med ett flertal gånger. Även om Neuwirth anlitas av anrika, patriarkala institutioner som Wienfilharmonikerna, Salzburgfestspelen och Wienoperan uppstår ofta gnissel och skandalrubriker.

Men sådant hör den österrikiska kulturen till. Och i vissa avseenden är Olga Neuwirth mycket österrikisk. Som i ”Masaot/Clock without hands”, ett av huvudnumren på Konserthusets fyradagarsfestival. Ursprungsidén från beställande wienfilharmoniker var hundraårsfirandet av Gustav Mahler; något som ledde Neuwirths tankar till sin judiske farfar, också han en outsider som färdats på Donau i sökandet efter ett hem.

Floden löper som tidens ström, virvlar förbi olika etniska platser och vräker upp minnen som förgår och består. Orkestern är detta mäktiga flöde som blottar fragment av marscher, klezmer, storband, ompabompa. En oupphörligt fascinerande musikalisk bråte i Mahlers anda, dock utan subjekt eller smäktande. Men med fräck klangfantasi och stark dramaturgi.

Olga Neuwirth arbetar helst i blandformer: med inslag av video, litteratur, konst, teater, foto, performance. ”Keyframes for a Hippogriff – Musical Calligrams in memoriam Hester Diamond” är den otympliga titeln på just sådant: här medelst stor symfoniorkester, gosskör och countertenor som sjunger citat av allt från Orlando Furioso och Nietzsche till nonsensverk och graffititext. Filharmonikerna i Berlin, New York och här i Stockholm har sambeställt och fått en underbar skvader – hästgrip – till jättekantat.

Andrew Watts översinnliga och muskulösa countertenor utgör en sagolik kontrast till den förståndiga gosskören i en mäktig appell som klingar lika surrealistiskt som humanistiskt.

Läs mer:

Olga Neuwirth: Att vara rebellisk har alltid varit viktigt för mig

Läs också fler konsertrecensioner och mer om musik

Du kanske också gillar