Hem Underhållning Tove Lo: Jag jobbade oerhört hårt med att älska min kropp

Tove Lo: Jag jobbade oerhört hårt med att älska min kropp

förbi admin
0 kommentar

Tove Los röst kompas av ett repetitivt beat. Låten ”Grapefruit” berättar om något den frispråkiga stjärnan aldrig besjungit förut. Tonårens ätstörningar.

Counting all the calories

Now get them up

Body positivity

Help me out

– Jag har tänkt: ”Gud, ska jag verkligen släppa den här låten?”, berättar hon.

Varför?

– Jag känner att den kommer riva upp mycket känslor. Det är en bit av mig som jag inte delat med mig så mycket av. Ska jag verkligen göra det så här långt senare? Jag har ju varit frisk så himla länge.



Foto: Nicklas Thegerström

Men kanske är det just därför Tove Lo kan skriva om det nu; tiden var mogen. När hon berättat om problemen med mat och synen på den egna kroppen har vänner mött henne med förundran: ”Jag trodde att du var så självsäker i din kropp?”

– Well, jag är det nu för att jag inte var det då. Jag jobbade oerhört hårt med att älska min kropp, och på något sätt blev det nästan bättre än om jag inte gått igenom det. Det är en del av vem jag är nu.

What I see is not me

What I see is not me

Sommarens första riktiga dag. Vårjackor ger vika för t-shirtar. På frilanskontoret i korsningen mellan Kocksgatan och Södermannagatan täcker stora filmaffischer fönstren. Här står kontorsstolarna tomma under den soliga fredagseftermiddagen. I ett litet rum längst in i lokalen ger Sabina Ddumba en intervju. När Ddumba ska gå möts hon av Tove Lo i entrén och de omfamnar glatt varandra.

Sedan sveper det svenska popundret in och slår sig ner i en djup grå soffa. Hon är hemma i Sverige och gör intervjuer för sin nya singel ”No one dies from love”. Det är den första låten från hennes femte skiva ”Dirt femme” som kommer ut 14 oktober.

– Jag har mycket fjärilar i magen, men det är bara kul och spännande, som inför varje släpp. Det känns lite som en nystart, säger hon.

Tove Lo sitter framåtlutad när hon pratar, låter blicken glida längs rummet. Ögonen är inramade med var sitt knippe lösögonfransar längst ut på fransraden som applicerats inför morgonens medverkan i SVT:s ”Morgonstudion”. Det här är bara en av många intervjuer Tove Lo har under dagen och hon är luttrad vid det här laget.

”Till en början i USA sade jag bara rakt ut vad jag tänkte”. säger Tove Lo.



Foto: Nicklas Thegerström

2014 slog Tove Lo igenom internationellt med ”Habits (Stay high)”. Originallåten hade hon släppt redan året innan, men den nya mixen tog sig in på tredje plats på amerikanska Billboardlistan. Med den öppnades helt nya dörrar för en artist som efter musikgymnasiet Rytmus harvade på med coverband, sajnades som låtskrivare 2011 och så småningom plockades upp av svenska superproducenterna Max Martin och Shellback.

Genom karriären har låtar om olycklig kärlek, sex och droger varit återkommande. Hennes explicita låttexter och musikvideor har inte passerat obemärkt förbi. 2016 släppte hon kortfilmen ”Fairy dust”. Där ses Tove Lo bland annat onanera framför motskådespelaren Lina Esco. Det blev för mycket för plattformen Youtube som tillfälligt plockade ner videon.

”Den har tagits ner på grund av Youtubes policyer för sexuellt innehåll”, kommenterade hon det hela med hashtaggen #iamnotevennaked.

Än i dag varnas tittare på plattformen med budskapet: ”Den här videon kan vara olämplig för vissa användare.”

Hennes ogenerade sätt gjorde också att skivbolaget ville medieträna den unga stjärnan. Det för att hon inte skulle svara helt ofiltrerat på frågor om det värsta hon gjort eller de snuskigaste meddelandena hon fått.

– Men nej, det blev inget med det, skrattar hon.

– Till en början i USA sade jag bara rakt ut vad jag tänkte. Jag förstår varför de ville medieträna mig, när allt man säger kan få konsekvenser och jag sade exakt vad jag kände. Det var inte alltid så uppskattat.

Skillnaden nu är att hon för första gången ger ut musiken på ett eget skivbolag. Med fyra album och över fyra miljarder lyssningar på Spotify bestämde Tove Lo att det var dags för något annat. Hon började leta efter ett bolag i USA, där hon är bosatt sedan flera år tillbaka. Men efter flera möten kände hon att det inte var helt rätt.

– Jag tyckte inte att folk kändes tillräckligt peppade. Jag fick några erbjudanden, men så tänkte jag bara: Är det inte nu det är dags? Jag har många vänner som är independent och har tänkt mycket på det. Min magkänsla sade att nu var det rätt tid, säger hon.

Men hon siktar inte på att bli någon skivbolagspamp. Pretty Swede Records är en skivetikett hon kontrollerar, men det administrativa och annat som Tove Lo inte är intresserad av har hon överlåtit till ett amerikanskt bolag. I stället handlar allt om den kreativa friheten, att snabbt kunna ändra och påverka när, var och hur hon gör något.

– Jag vill inte behöva kompromissa över huvud taget. Nu är det mitt beslut som gäller, det känns väldigt nice.

– Och att jag kan välja att lägga precis hur mycket pengar jag känner för på en musikvideo, bara för att det är viktigt för mig, skrattar hon.

På fredga, 14 oktober, släpps stjärnans femte album ”Dirt femme”.



Foto: Nicklas Thegerström

Till ”Dirt femme” har hon också gjort flera musikvideor och visuella delar, små scener som binder samman låtarna.

– När man ser och upplever det så kommer det kännas väldigt sammangjutet. Men det är svårt att beskriva hur det ser ut här inne, säger hon och lägger händerna på bröstet.

På skivan känns Tove Los högenergiska housepop igen, men soundet är också mognare än tidigare. Hon beskriver den själv som ”mer självsäker och mer sårbar på samma gång”. Dessutom gör hon utflykter från sin stil, som i samarbetet med First Aid Kit på låten ”Cute & cruel” där duons harmoniska stämmor hörs.

– Jag är stolt över att jag vågade låta den vara så spretig. Den är väldigt tydligt dansant med mina house- och elektroinfluenser men jag bryter också av. Att den sticker ut åt olika håll gör att man tappar sammanhanget lite, men det är också det som känns så personligt. Konceptalbum i all ära, men ibland tänker man för mycket på hur det borde låta och försöker forcera in en bra låt i en viss genre som den inte hör hemma i. Jag är glad att jag lät alla låtar vara sitt bästa jag.

”Jag tycker att det är min bästa platta hittills.”



Foto: Nicklas Thegerström

Hon tycker att skivan är mer filmisk och dramatisk än något hon tidigare gjort.

– Det här är mer hjärtesorg, love and war, säger hon och river upp bröstet som matadoren i ”Tjuren Ferdinand” och fortsätter:

– Jag tycker att det är min bästa platta hittills, men det kanske man alltid säger. Men nu säger också flera i mitt team det, säger hon och skrattar.

Varför är den bäst?

– Jag har haft tid att verkligen utmana mig själv. Det har inte funnits en deadline och jag har inte behövt nöja mig. Jag har väldigt många fler låtar som jag önskar att jag hade plats för, men jag vill inte överbelasta albumet. Det känns bara väldigt genomarbetat, känslosamt och personligt. Så får vi se om andra håller med.

Att hon skulle ägna sitt liv åt musiken stod ganska tidigt klart för Tove Lo, även om hennes familj inte var lika övertygade. Pappan och Izettle-grundaren Magnus Nilsson och mamman Gunilla Nilsson Edholm som är psykolog oroades över yrkesvalet. Skulle dottern verkligen kunna försörja sig? Men Tove Lo har aldrig tänkt på musiken som ett jobb, utan som någonting hon bara måste syssla med, en passion hon inte kunde vara utan. I uppväxtens Djursholm sågs det inte alltid med blida ögon.

– Mina föräldrar var nog mest oroliga att jag inte skulle klara mig. Men det fanns också folk som kunde driva med mig och säga: ”Hörde att du spelade på en pub, är det drömgiget eller?” Jag kände att vissa skrattade bakom min rygg men jag brydde mig inte.

Flykten bort från det förväntade – universitetsutbildning, fast jobb – handlade mycket om att hon behövde få utlopp för sina känslor. Tove Lo ville vara i en miljö där hennes känsloliv tolererades och kanske till och med premierades.

– Jag tror att jagandet av adrenalin ligger naturligt i mig på något sätt. Men det skulle vara skönt att ha personligheten att vara nöjd.

Nöjd med sig själv eller nöjd med tillvaron?

– Nöjd med sig själv, nöjd med tillvaron, nöjd med ett lugn.

Och du är inte det?

– Nej jag är inte det.

Varför inte?

– Jag vill inte ha ett vanligt liv. Det har jag aldrig velat. Jag hade inte valt den här vägen om jag ville nöja mig med tillvaron. I Sverige är ”lagom” ett bra ord, men jag hatar rutiner och att vara på samma plats för länge. Jag tycker om att bli utmanad. För mig behöver det inte vara negativt att gråta några gånger i veckan, säger hon.

Det är inte bara Tove Los musik och uttalanden som är långt i från lagom. Genom karriären har hon gjort sig känd för att visa upp den ena experimentella looken efter den andra. På omslaget till den nya skivan ses hon i en beige stringbody med en svans av metall, vilken för tankarna till en skorpion. Eller som när hon nyligen framträdde i en redan legendarisk tårthatt när hon var gästdomare i tv-programmet ”RuPaul’s drag race”. Hatten matchade hon med en dimblå Marie Antoinette-inspirerad miniklänning och lårhöga gula stövlar med taxklack.

När Tove Lo var ny i branschen tonade hon ned de sidor av henne som sågs som traditionellt kvinnliga, hon tyckte de var svagheter. I stället försökte hon framhäva det som ansågs som maskulint, råa och hårda egenskaper som gav henne tillgång till the boys’ club.

– Det var lättare att ta sig fram om man var en cool tjej. Det är mycket som har ändrats sedan dess, feminina sidor hyllas mer hos alla. Då snackar jag inte om att vara man eller kvinna, utan jag tänker att femininitet och maskulinitet är ett spektrum vi alla befinner oss på. Den här skivan utforskar min relation till min femininitet.

Med åren har Tove Lo ofta tolkats politiskt, inte minst i USA. Där har hennes explicita låtar om sex väckt uppmärksamhet. Vissa kritiker har inte tyckt att det lämpar sig för en ung kvinnlig popartist. Under en period började alla amerikanska journalister fråga henne om hennes delaktighet i free the nipple-rörelsen, andra gånger har det varit frågor om varför hon är feminist eller hennes hållning i frågor om hbtq-rättigheter.

– Allt är inte ett ställningstagande, men vissa saker som vi kanske tar för givna i Sverige är politiska i USA. Det är såklart en blandad påse här också, men i USA är en så stor del av landet emot sådant jag gör och står för, så då blir det politiskt. Särskilt inom popgenren förväntas det inte att man ska ha den typen av åsikter.

Samtidigt har hennes normbrytande uttryck tagit henne till samarbeten långt utanför den traditionella popscenen. Nyligen släppte den ryska aktivistgruppen Pussy Riot debutmixtapen ”Matriarchy now”, med som producent står Tove Lo. I ett samtal om konst på appen Clubhouse kom det fram att gruppmedlemmen Nadezjda ”Nadja” Tolokonnikova och Tove Lo var lika delar fans av varandra.

– Jag blev faktiskt väldigt förvånad, men hon sade att hon var imponerad av hur jag flyttat fram positionerna för kvinnor i musikbranschen. Så när hon var i Los Angeles bjöd jag hem henne på middag och då började vi göra musik ihop.

– Det känns så fantastiskt kul, det är en helt annan värld musikaliskt och hon är extremt politisk. Det är mer som en politisk konströrelse än ett musikprojekt kanske. Hennes drivkraft är det politiska, för mig är drivkraften mer det musikaliska, men om det kan appliceras på något jag tror på är jag med.

När vi ses i början av sommaren längtar Tove Lo efter sin publik. Som för hela musikindustrin sattes hennes liv på paus av pandemin. Den stora turné hon var ute på fick avbrytas, då trodde hon att det bara skulle handla om någon månads uppehåll.

– Det var den bästa turnén vi någonsin gjort. Trots att jag hade inflammation på stämbanden och bröt foten.

Tove Lo ska skynda i väg till nästa avtalade tid. Stockholms gator dignar av människor som rör sig långsamt med glassar i händerna eller sitter tungt på uteserveringarna.

När den heta sommaren har passerat, där det ena dystrare värmerekordet har slagits av det andra, hörs vi igen. Tove Lo har hunnit spela i Stockholm, Norge, Polen, Spanien och Turkiet. Hon berättar om flera i branschen som kastat in handduken efter pandemin. Artister som vant sig vid en annan vardag vill inte längre flänga runt, sova på flygplan och bussar. Men för Tove Lo har glöden inte avtagit.

– Sommaren har varit helt fantastisk. Det var så många roliga gig men också ganska kaosartat. Allt är inte tillbaka där det var. Det är mycket som strular, väskor dyker inte upp, det är inte så stabilt som det brukade vara, säger hon över telefon.

Nu har hon efter några veckors semester flugit vidare till Nya Zeeland. Efter vårt samtal ska hon upp på Aucklandklubben Powerstations scen. Där väntar inte bara hennes vanliga publik. Här finns också den nyzeeländske maken Charlie Twaddles familj och vänner.

– Du, han har skrivit upp 60 personer på gästlistan. Han är nästan mer stressad än jag varit, han ska se till att alla är omhändertagna och har kul. Det kommer bli toppen.

Är du nervös?

– Jag känner mig lite nervös för att vi har haft turnépaus i fem veckor, så jag oroar mig över om jag kommer ihåg allt nu när vi drar igång inför hösten.

Att Tove Lo över huvud taget skulle gifta sig kan verka förvånande för dem som följt hennes karriär. Den olyckliga kärleken löper som en röd tråd genom låtarna. I intervjuer har hon berättat om svårigheten att släppa folk in på livet och sagt att hon inte velat gifta sig eller leva med en person resten av livet.

– Det ändrades när jag träffade Charlie. Vi gifte oss lite av praktiska skäl, eftersom han är från Nya Zeeland och vi bor i USA. Men jag känner också, fuck, jag vill vara med honom hela livet.

– Jag tycker det är så sjukt läskigt att vara så beroende av någon. Det skrämmer mig väldigt mycket men jag är också väldigt glad att vi har den känslan mellan oss. Jag har alltid haft ett behov av att behålla en sista liten bit för mig själv.

Som hon sjunger på spåret ”Suburbia”:

I hope you know that I know

You are the love of my life

But I can’t be no Stepford wife

Trots att Tove Los musik präglas av hennes personliga skildringar, har hon egentligen inte alls velat blotta sig i sitt skapande. Det råkar bara bli så när hon skriver låtar.

– Jag vill inte att alla ska veta allt om mig. Men när jag skriver så får jag alltid ut grejer som jag behöver bearbeta, tankar jag brottas med eller om jag befinner mig i ett visst state of mind.

Är låten sedan tillräckligt bra kommer den med på skivan, lite oavsett vad den handlar om.

– Sedan behöver jag prata om vad den handlar om i intervjuer.

Läs mer:

Därför lämnar svenska artister sina skivbolag: ”Jag vill bara få känna mig fri”

Sara Martinsson: Jag ångrar mig – Tove Lo var ingen följare, utan en föregångare

Du kanske också gillar