Suuri amerikkalaiskone ei edes mahtuisi Utin sotilaslentoaseman halliin.
Kouvolassa sijaitseva Utin jääkärirykmentti on tällä viikolla saanut yhdysvaltalaisen kuljetuskoneen C-130J Commando II:n harjoituksiinsa.
Kuljetuskone saatiin mukaan nyt ensimmäistä kertaa Utin jääkärirykmentin pyynnöstä. Suomen puolustusvoimilla ei ole yhtä isoja kuljetuskoneita.
Torstaina kuljetuskone nosti yläilmoihin laskuvarjojääkärikomppanian varusmiehiä ja Utin jääkärirykmentin palkattuun henkilökuntaan kuuluvia ammattilaisia.
– Harjoittelemme henkilöstön pudottamista eli käytännössä laskuvarjohyppäämistä. Lisäksi teemme materiaalipudotuksia, kertoo Utin erikoisjääkäripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Juha Paakkari.
Suurin ero on koneen koossa
Itse laskuvarjohyppääminen ja siihen liittyvät toimintatavat ovat Suomessa ja USA:ssa lähellä toisiaan. Varsinaista lisäkoulutusta ei siis hyppyihin tarvittu, mutta toiminta Yhdysvaltojen kuljetuskoneessa koulutettiin etenkin varusmieshyppääjille.
– Tärkein ero on koko. Sitten on pienempiä yksityiskohtia, kuten nopeudet ja ovet, kertoo Paakkari.
Hän on tyytyväinen yhteistyöhön USA:n kanssa, sillä sitä kautta saadaan lisäkokemusta ja mahdollisuuksia harjoitella erilaisella kalustolla. Konetta ohjasi Yhdysvaltojen henkilöstö.
Toimintavarmuus tärkeää
MC-130J Commando II -kuljetuskone soveltuu joukkojen ja materiaalin kuljetustehtäviin heikossa näkyvyydessä. Sillä voidaan pudottaa ihmisiä ja materiaalia esimerkiksi yöllä.
Kuljetuskone voi lentää melko matalalla, mikä helpottaa laskuvarjohyppyjen toteuttamista joukkojen soluttautumis- ja joukkojentäydentämistilanteissa.
– Sotilaskoneet ovat hyvin toimintavarmoja, kertoo Paakkari.
MC-130J Commando II -kuljetuskoneen siipien väli on noin 40 metriä ja kone on noin 30 metrin pituinen. Siinä on myös järeät laskutelineet, jolloin kone voi laskeutua paljon tavallista matkustajakonetta huonommalle alustalle.
Useampi ovi pudotuksiin
Laskuvarjohyppäämistä tai tavaran pudotusta varten kyseisessä sotilaskoneessa on useampi ovi. Kaksi löytyy koneen keskiosasta molemmilta sivuilta. Niistä laskuvarjojääkärit ja rykmentin ammattisotilaat hyppäsivät torstaina.
Tämän lisäksi on suuri takaramppi, joka soveltuu henkilöstön, materiaalin ja kaluston lastaamiseen sekä pudotuksiin.
Utissa ei olisi edes tiloja säilyttää MC-130J Commando II -kuljetuskoneen kokoista lentokonetta.
Utin erikoisjääkäripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Juha Paakkari toivoo, että vastaavanlainen harjoittelu olisi mahdollista myös tulevaisuudessa.