Aistihuoneet yleistyvät sairaaloiden ja kehitysvammaisten asumisyksiköiden ohella myös kouluissa.
Oppilas makaa hämärässä huoneessa säkkituolilla. Laitteisto tuolin sisällä saa sen aika ajoin värähtelemään makaajan alla. Seinälle heijastuu iso videokuva, jossa sukelletaan koralliriutan keskellä.
Esimerkiksi tällaisen kokemuksen voi saada aistihuoneessa, jollaisen Valkeakosken kaupunki on hankkimassa uuteen Sorrilan yhtenäiskouluun.
Aistihuoneet ovat esteettömiä sekä fyysisesti että kognitiivisesti. Tilassa on mahdollista muokata aistiärsykkeiden määrää aina käyttäjän tarpeiden mukaan, kuvailee Valkeakosken kaupungin opetuspalveluiden suunnittelija Annika Nurminen.
Huone voi siis tarpeen mukaan aktivoida tai rauhoittaa.
Ensi vuonna valmistuvaan Sorrilan yhtenäiskouluun keskitetään Valkeakosken kaupungin kehitysvammaisten ja suurilta osin myös muiden erityistarpeisten koululaisten opetus.
Juuri heille aistihuoneesta on hyötyä.
– Aistihuone tulee olemaan ensisijaisesti kehitysvammaisten käytössä, mutta se vastaa myös sellaisten oppilaiden tarpeisiin, joilla on aistiyliherkkyyksiä tai rauhoittumistarpeita, Nurminen sanoo.
Sorrilan kouluun tuleva aistihuone maksaa vajaat 17 000 euroa.
Kouluihin, sairaaloihin ja päiväkeskuksiin
Valkeakosken aistihuoneen toimittaa Berner. Yrityksen mukaan aistihuoneiden suosio on noussut viime vuosina.
– Meiltä on tilattu huone noin pariinkymmeneen kouluun ympäri maata, kertoo tuotepäällikkö Kalle Siltala.
Koulujen lisäksi Berner on toimittanut aistihuoneita sairaaloihin sekä kehitysvammaisten asumisyksiköihin ja päiväkeskuksiin.
Valkeakosken hankintapäätöksen mukaan markkinoita tutkittaessa ei olty löydetty kuin yksi toimittaja, jolla on tarpeita vastaava keskusyksikkö, jonka ympärille aistihuonekokonaisuuden voi rakentaa.
Valkeakoskella ajatus aistihuoneen rakentamisesta tuli erityisluokkien opettajilta.
Aiemmin vastaavaa huonetta ei kaupungin opetustiloissa ole ollut. Kokemusta on jo pienimuotoisemmasta toiminnasta.
– Opettajat ovat tuoneet nykyisiinkin tiloihin yksittäisiä aistihuone-elementtejä. Ne on koettu tärkeiksi ja hyviksi keinoiksi kehitysvammaisten oppilaiden kanssa, Annika Nurminen kertoo.