Kymmenet tuhannet ihmiset kokoontuvat pääsiäispyhien aikana Helsingin Messukeskukseen ihailemaan erikoisautoja, moottoripyöriä ja mopoja menneiltä vuosikymmeniltä.
Tapahtumassa on näyttäviä ajoneuvoja joka lähtöön, mutta pääosassa ovat vanhat jenkkiautot, kertoo Original American Car Show’n luova tuottaja Jukka Salminen.
– Tapahtuman ydin on amerikkalaistyyppiset erikoisajoneuvot eli vanhan ajan letukat. Tänä vuonna meillä on myös low riders -alue. Siellä on jenkkiautoja, jotka saadaan hydraulijousituksilla näyttäviin asentoihin ja pomppimaan.
Urheiluautot eri vuosikymmeniltä loistavat kilpaa Messukukeskuksessa.
Tuomas Pääkkinen on tuonut Siilijärveltä Helsinkiin oman silmäteränsä: Ford Mustang Fastback, vuosimallia 1967.
– Tämä on ikoninen auto, joka on jokaisen pienen ja myös isomman pojan haaveauto korimalliltaan.
Pääkkinen oli haaveillut juuri tästä autosta kymmenen vuoden ajan ja kysellyt toisinaan sen edelliseltä omistajalta, voisiko hän ostaa sen, mutta auto ei ollut myytävänä.
Eräänä päivänä auton omistaja kuitenkin otti yhteyttä Pääkkiseen ja halusi myydä auton, mutta vain hänelle, että Suomessa harvinainen Mustang saa arvoisensa kodin.
Pääkkinen kertoo, että ajokokemus ei ole varsinaisesti mukava, koska auto on nimenomaan urheiluauto. Silti fiilis Mustangin ratissa on juuri se oikea.
– En vaihtaisi tätä autoa edes isoon rahakasaan. Se on mielitiettyni.
Tullit voivat käydä autoharrastajan kukkarolle
Erikoisautojen tuunaus ja ylläpito ei ole halpaa hupia. Kun Pääkkiseltä kysytään harrastuksen hintaa, hän toteaa, että kaikki on ”suhteellista”.
– Velat unohtuvat, kun Mustangilla ajaa.
Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin häilyväinen tullipolitiikka saattaa vaikuttaa myös autoharrastajien kukkaroon, Salminen kertoo.
– Voisin kuvitella esimerkiksi, että joidenkin erikoisosien ja kemikaalien hinnat voivat nousta. Luonnollisesti on paljon erilaisia aspekteja, mitkä vaikuttavat auton laittoon, rakentamiseen, tai ylipäätään ajoneuvoharrastamiseen.
Tullien lopullisesta määrästä ja vaikutuksista ei kuitenkaan vielä ole tietoa. Politiikka ei voi pilata tunnelmaa American Car Show’ssa, koska autot ovat niin päheitä.
Samassa hengessä ovat mukana myös pin-up-kulttuuria harrastavat naiset, jotka poseeraavat autojen keskellä.
Marilyn Monroe oli ”ikoninen voimanainen”
– Mennään vähän ajassa taaksepäin ja haetaan samaa fiilistä näiden autojen ja tämän lookin kanssa. Se sopii kuin hanska käteen, toteaa Sini Ariell, joka on pukeutunut Marilyn Monroeksi.
Ariell on malli ja tatuointitaiteilija. Marilyn merkitsee hänelle muutakin kuin näyttävää roolihahmoa.
– Marilyn oli oman tiensä kulkija, joka seisoi selkä suorana sanojensa ja tekojensa takana. Usein aikaansaavien ja luovien naisten tietä yritetään hiekoittaa tavalla tai toisella. Uskon, että tämä on tapahtunut myös hänelle aikoinaan.
Pin-up-tyyli on kehopositiivinen
Joukko liehuvahelmaisiin mekkoihin pukeutuneita naisia on kerääntynyt ison jenkkiletukan viereen.
Linda von Flames nojaa autoa vasten ja nostaa hieman fiftarimekkonsa helmaa. Lifu antaa ohjeita täydelliseen poseeraukseen ja kuvaa ystäväänsä.
He kuuluvat Pin-ups United -malliryhmään, joka houstaa ja promoaa tapahtumia sekä järjestää kuvauksia.
Ryhmän perustanut Lifu, eli Linda Lipponen, on myös ammattikuvaaja.
Mikä on upean poseerauksen salaisuus?
– Kroppaa pitää vähän twistata ja kääntää, tehdä kulmia ja luoda muotoja. Sitten tulee hyvä.
Pin-up-tyyli on Lipposen mukaan kehopositiivinen.
– Nämä mekot sopivat myös kurvikkaille naisille, kun meidän on välillä vähän vaikeaa löytää vaatteita tavallisten kauppojen rekeistä.
Pelkästään asu ei ole näyttävä vaan myös meikki, johon kuuluvat isot ripset, kissarajaukset ja kirkkaat huulet. Hiukset on tupeerattu korkealle tötterölle otsan päälle. Tämä naisporukka ei turhaan himmaile.
Lipponen kiteyttää tyylin sanoilla: Go big or go home.