perjantai, 29 marraskuun

Aletuotteiden tarjoukset olivat kriittisen syynin kohteena.

Monia veti oven taakse jo aamusta tietty tarjous. Esimerkiksi Giganttien erikoistarjous Black Fridaylle oli antaa 150 alennus kaikista myymälästä ostettavista Iphone-puhelimista. Puhelimia oli tarjolla rajoitettu määrä.

Takavuosina Black Fridayn aletuotteiden äärelle iskettiin verkossa puoliltaöin ja liikkeisiinkin jonotettiin jo aamuvarhaisesta, mutta nyt on toisin.

Black Friday on vuosien saatossa venähtänyt jo viikojen mittaiseksi alekampanjaksi eikä sen suosio ole enää entisellään.

Osa Black Fridayn hohdosta on silti yhä olemassa. Tarjoustavaroiden joukosta voi tehdä aidosti edullisia löytöjä arkeen.

Esimerkiksi Vantaan Gigantissa oven taakse kertyi väkeä jo ennen sen aukaisua. Monet tulivat paikalle huipennuspäivänä vain liikkeistä saatavan rajallisen tarjouksen perässä.

– Tänään saa 150 euroa alennusta kaikista iPhoneista. Sain määräyksen pojalta, että lähde hakemaan, sanoo Veli-Jukka Anttila.

Samoilla ostoksilla oli myös Erkki Tulkki.

– Aamulla kilahti sähköpostiin tuo tarjous. Jos nyt sattuisi olemaan hyvä tuuri, ja saisi sen alennuspuhelimen. Se on ostettava joka tapauksessa. Puolison puhelin alkaa jo olla siinä kunnossa, että akku ei enää toimi.

Ostoksilla kävijät vaikuttivat syynänneen hinnat tarkasti etukäteen. Kuva: Markku Pelkonen / Yle

Toisaalta oli liikkeellä heitäkin, jotka olivat tienneet jo pitkään mitä jahtaavat.

Iman Akashialla on suorastaan lista mukana.

– Televisio, kuulokkeet ja mikroaaltouuni. Olen seurannut hinnoittelua koko kuukauden.

Marjo Liimatainen löysi puolestaan haluamansa heti oven suusta.

– Etsin kahvinkeitintä ja olin katsonut tämän tarjouksen netistä ja seurannut muidenkin kauppojen hintoja. Heti kun astuin ovesta sisälle näin sen ja otin mukaan.

Liimatainen aikoo jatkaa samalla vauhdilla joululahjojen etsintään.

– Aikomus on tänään katsella vielä muistakin kaupoista, jos tulisi jotakin vastaan.

Televisioiden koko on jatkanut kasvamistaan. Kuva: Markku Pelkonen / Yle

Syksyn aikana on keskusteltu vilkkaasti myös alehinnoittelusta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Perjantaina alelaarien äärellä vaikuttikin vaeltelevan varsin hintatietoista väkeä.

– Täytyy aina suhtautua tietyllä kritiikillä, kun katsoo noita hintoja. Tarkistaa mistä ne prosentit on laskettu, ja mikä hinta on ollut aiemmin. Tämä on tietysti markkinointia ja tuskin nämä liikkeet kuitenkaan tappiolla näitä myy, sanoo Veli-Jukka Anttila.

Jaa.
Exit mobile version