Hem Världen Är det klokt att dra undan mattan för journalistik på ryska?

Är det klokt att dra undan mattan för journalistik på ryska?

förbi admin
0 kommentar

Egentligen borde en stor del av mitt jobb bestå i att följa de Kremltrogna ryska medierna. Den som vill veta vad Kreml försöker få ut för budskap ska titta på Rossija 24 och Pervyj Kanal.

Medan den som vill veta vad Kreml verkligen gör ska titta på Dozjd eller läsa Meduza. Eller läsa grävsajter som Vazjnye istorii (på engelska Istories) eller proekt.media. Eller Novaja Gazeta Evropa.

Jag läser de oberoende medierna, eftersom jag är intresserad av vederhäftig information och dessutom vill bevara min mentala hälsa. Kremlkontrollerade medier följer jag också, då och då. Där ändras ingenting. Hysterin och skrikandet är på en konstant nivå.

Det är märkligt, men samtidigt logiskt, att det absolut bästa som har skett i rysk journalistik inföll samtidigt som Putinregimen blev alltmer repressiv. Internet gjorde sitt slutgiltiga segerintåg på den ryska mediemarknaden, på samma gång som en ny generation ytterst kompetenta ryska journalister trädde fram. Med små resurser gör de gräv som skulle göra vilken svensk redaktion som helst grön av avund.

Jag får ofta frågan hur jag vågar jobba som journalist i Ryssland. Jag är fel person att ställa den frågan till. Gör det i stället till de ryska journalisterna – fråga Dozjds chefredaktör Tichon Dziadko, fråga Istories chefredaktör Roman Anin, fråga Roman Badanin som grundade grävsajten proekt.media.

Efter att Ryssland anföll Ukraina flyttade Dozjd sin redaktion i Riga. Nu har alltså Lettlands statliga medieråd beslutat att dra in kanalens sändningslicens från den 8 december. Enligt rådet har Dozjd brutit mot reglerna tre gånger: De har visat en karta där Krimhalvön ser ut att tillhöra Ryssland, de har kallat ryska armén ”vår armé” och de har uppmanat sina tittare att hjälpa ryska soldater med att skicka dem utrustning.



Foto: Denis Kaminev/AP

Chefredaktör Tichon Dziadko bemöter kritiken på tre punkter. Enligt honom handlade den kritiserade kartan om en väderkarta. Dozjd har inte haft några väderprognoser sedan 2014.

Att kalla ryska armén ”vår armé” är självklart för en kanal som vänder sig till ett ryskt auditorium, säger Dziadko.

– Det är vår armé som begår krigsbrott i Ukraina, inte vilken armé som helst. Utan vår armé, Ryska federationens armé.

Journalisten Aleksej Korosteljov, som i direktsändning hade uppmanat tittarna att skicka ”utrustning och elementära bekvämligheter” till ryska soldater, har fått sparken med omedelbar verkan. Dziadko tar kategoriskt avstånd från hans uttalande.

Dozjd får indirekt stöd från oväntat håll, nämligen av ukrainska presidentens rådgivare Mychajlo Podoljak.

– Jekaterina Katkeridkadze (nyhetsankare) och Tichon Dziadko har tydligt tagit ställning mot kriget och för Ukraina. För mig är det helt uppenbart, säger Podoljak.

Han uttalar sig i en intervju med två andra ryska oberoende journalister. En sak som tydligt går många västliga bedömare förbi är att ukrainska beslutsfattare inte har något emot att ställa upp på intervjuer med ryska oberoende medier. President Volodymyr Zelenskjy gav en av de första stora intervjuerna till fyra ryska journalister. Bland dem: Tichon Dziadko på Dozjd.

Själv har jag har tittat på Dozjd så gott som dagligen i många år. Den kallas ofta en ”rysk liberal kanal”, ett epitet som är delvis missvisande. Vad det handlar om är en professionell nyhetskanal som producerar kvalitetsjournalistik på ryska.

Inom EU talas det mycket om det ryska hybridkriget mot väst. Om man vill hjälpa Kreml att vinna det här kriget är det en bra början att kasta ut Dozjd.

Läs mer: Putinkritiska tv-kanalen portas från Lettland – vädjade om hjälp till ryska soldater

Du kanske också gillar