Hem Världen Kritiska artiklar smögs in på rysk sajt

Kritiska artiklar smögs in på rysk sajt

förbi admin
0 kommentar

Den populära Kremlvänliga nyhetssajten Lenta fylldes med Kremlkritiska artiklar på måndagen. De innehöll bland annat kritik mot president Vladimir Putins användande av segerdagen på måndagen för att rättfärdiga invasionen av Ukraina. Artiklarna togs bort nästan omedelbart.

Ekonomireportrarna Egor Poljakov och Alexandra Mirosjnikova, som uppges ligga bakom kuppen, hävdar i texterna bland annat att företrädare för ryska myndigheter ljuger för anhöriga till soldater som miste livet när flaggskeppet Moskva sjönk, skriver CNN.

“Paranoid diktator”

Egor Poljakov säger i en intervju att Putins tal på segerdagen, där han rättfärdigade Rysslands invasion av Ukraina, inte är vad dagen ska handla om.

– Vanliga människor dör, fredliga kvinnor och barn dör i Ukraina. Med tanke på retoriken vi har sett kommer det här inte att upphöra. Vi kunde inte acceptera det här längre. Det här var det enda rätta vi kunde göra, säger han till The Guardian.

Bland annat kallas Vladimir Putin en “ynklig paranoid diktator” i texterna, där han anklagas för att föra det “blodigaste kriget under 2000-talet”.

– Vi var tvungna att göra det i dag. Vi ville påminna alla om vad våra förfäder verkligen kämpade för på denna vackra segerdag – för fred, säger Poljakov.

“Ta en skärmdump”

I början av alla artiklar fanns samma rader:

“Friskrivningsklausul: Detta material är inte godkänt av staten, därför kommer presidentadministrationen att radera det … Med andra ord: Ta en skärmdump genast, annars hinner det raderas.”

De två reportrarna avslutade med att skriva att de nu söker jobb, advokater och antagligen politisk asyl.

Det ryska parlamentet godkände i början av mars en lag som innebär att den som befinns skyldig till att exempelvis ha förnekat rysk aggression eller för att ha hjälpt Moskva kan dömas till fängelse i upp till 15 år.

Du kanske också gillar