Hem Världen Marinens fartyg satte kurs mot Kaliningrad före explosionerna

Marinens fartyg satte kurs mot Kaliningrad före explosionerna

förbi admin
0 kommentar

Dagens Nyheter har granskat den svenska flottans rörelser i områdena kring gasläckorna i Östersjön. Uppgifterna bygger på data från den kommersiella tjänsten Marine Traffic som visar hur fartyg trafikerar haven.

I fredags bekräftade Försvarsmakten att svenska marinens fartyg under två dygn befann sig i båda de områden utanför Bornholm där Nord Stream 1 och 2 senare utsattes för misstänkt sabotage. Som närmast befann marinens fartyg sig bara cirka två kilometer från de platser där explosionen senare inträffade.

Vid lunchtid på lördagen den 24 september befann sig marinen vid just det nordliga område där tre gasläckor konstateras på måndagen, två dagar senare. Klockan 12.13 slutade positionsdata att sändas, troligtvis för att AIS-transpondern ombord stängts av för att dölja fartygets rörelser.

DN kan i dag avslöja att marinens fartyg därefter körde till gränsen mot den ryska exklaven Kaliningrad. Klockan 14.28 på söndagseftermiddagen började marinen sända positionsdata igen, då befann sig fartyget utanför Kaliningrad. Hon identifierade sig i AIS-data som ”Swedish warship”.

– Jag kan bekräfta att vi har haft fartyg på plats där, säger marinens presschef Jimmie Adamsson.

Svenska marinens rörelser kring gasläckorna och utanför Kaliningrad

Grafik: DN Källa: Marine traffic

Vad gjorde ni utanför Kaliningrad?

– Det kommenterar jag inte i detalj. Vi rör oss i Östersjön under sjöövervakning. Exakt vad vi gör när vi är ute kommenterar vi inte.

Hade det någon koppling till de explosioner som senare inträffade vid Nord Stream 1 och 2?

– Det kan jag inte heller kommentera. Vi rör oss runt i Östersjön. Ibland är vi där, ibland är vi på andra ställen. Eventuella kopplingar eller underrättelser är inget vi kan kommentera.

Jagade ni något misstänkt fartyg?

– Jag kommenterar inga sådana saker. Jag kan bara konstatera att vi var på internationellt vatten.

DN har inte identifierat något annat fartyg längs marinens rutt som avviker.

Enligt Jimmie Adamsson befann sig marinen ”ett antal kilometer” från den ryska territorialgränsen.

– Man går aldrig så nära att det blir någon form av missförstånd, säger han.

Explosionerna vid Nord Stream 1 och 2 inträffade på måndagen. Enligt seismologiska data inträffade den första explosionen vid klockan 02.03 natten mot måndagen och den andra vid klockan 19.04 på måndagskvällen. Då finns inga AIS-data från svenska marinen i de två områdena utanför Bornholm.

DN:s kartläggning är inte heltäckande eftersom marinen emellanåt stänger av sina AIS-sändare. Detta för att inte främmande makt eller andra nyfikna genom att sitta vid sina datorer ska kunna följa var fartygen finns.

– Våra militära enheter kan välja mellan att ha AIS på eller av. Vi väljer när vi vill synas, vi väljer när vi inte vill synas, säger Jimmie Adamsson.

AIS-data bygger på öppna källor. Så sent som i mars 2021 förfalskades uppgifter om att svenska marinens fartyg uppträdde nära Ryssland. Marinchefen Ewa Skoog Haslum underströk då att Försvarsmakten ser allvarligt på att sådana falska uppgifter sprids.

Men i det här fallet bekräftar alltså Försvarsmakten att uppgifter om närvaro utanför den ryska gränsen är korrekta.

På måndagen meddelade Åklagarmyndigheten att ett område motsvarande fem nautiska sjömil kring Nord Stream-läckorna i Östersjön har spärrats av för att kunna göra en brottsutredning. En pågående förundersökning om misstänkt grovt sabotage leds av åklagare vid Riksenheten för säkerhetsmål.

Du kanske också gillar