Hem Vetenskap och teknik Över 1 TB lagring och 16 GB primärminne guldstandard enligt Steams användare

Över 1 TB lagring och 16 GB primärminne guldstandard enligt Steams användare

förbi admin
0 kommentar

Bland de återkommande inslagen vid månadsskiftet finns Steam Hardware Survey, som Valve uppdaterar med statistik över Steam-användares hård- och mjukvarukonfigurationer över tid. Statistiken spänner över flera år och ger en bild över allt från vilka grafikkort till vilken upplösning på skärmen som är mest populär.

Tidigare månader har sett flera större förändringar på grafikkortsfronten, men för juli månad uteblir detta. De största skillnaderna skymtas istället i främst två kategorier – primärminne och lagringskapacitet. Här skruvas både mängd och kapacitet upp med flera procent.

ram steam hardware.png

Vad gäller primärminne är det 16 GB som håller störst andel användare, något som i juli ökar från strax över 50 procent till lite över 53 procent. Månaden innan sågs ökningar i alla kategorier under 16 GB, vilket vänder med råge i juli. Användare med 8 GB minskar istället med över 2 procentenheter. Samtidigt ökar andelen med 32 GB i sina datorlådor, även om de med dryga 13 procent fortfarande ligger en bit från skaran med 8 GB monterat.

steam hardware disk.png

På lagringssidan sker en större förändring i hur statistiken visas, då Valve för juli månad väljer att helt plocka bort tidigare kategorin för ospecificerad mängd. Därtill minskar i princip alla kapacitetsspann förutom 750–999 GB och 1 TB eller mer. Ett större tapp sker i kategorin 250–499 GB, ett relativt vanligt storleksspann för lite äldre SSD-enheter i 2,5-tumsklassen.

Det är möjligt att allt fler valt att byta upp sig till rymligare och större NVM Express-baserade enheter, där 1 TB inte längre kostar skjortan. Eftersom Valve inte gör någon skillnad varken på antalet lagringsenheter eller huruvida det rör sig om mekaniska hårddiskar eller SSD-enheter är det dock svårt att bekräfta.

I kategorin VR når Meta Quest 2 en rejäl milstolpe. Det populära VR-headsetet har i flera månader långsamt närmat sig 50-procentsgränsen med någon enstaka procent i taget. I juli månad kämpar det sig till slut förbi gränsen och används nu av lite mer än hälften av Steams VR-användare. Huruvida det fortsätter öka i samma takt återstår dock att se, då Meta nyligen meddelat en prisökning om 100 USD med start i augusti.

Mer statistik från Steam:

Du kanske också gillar