Hem Vetenskap och teknik Rullstolsburna Elins kritik – missade studentfirandet

Rullstolsburna Elins kritik – missade studentfirandet

förbi admin
0 kommentar

Efter tre år på Amerikanska Gymnasiet i Göteborg var det dags för rullstolsburna Elin Krook och hennes klasskamrater att blicka framåt mot vuxenlivet och ta studenten. För rullstolsburna Elin innebar dagen lite extra förberedelser för att säkerställa tillgängligheten.   En studentkommitté på skolan tog kontakt med företaget 123student, som hyr ut studentflak och fick då, enligt Elin, lovat att flaket skulle vara anpassat även för rullstolsburna.

– Vi hade varit tydliga med att lyfta rullstolen inte var något alternativ, utan att det måste finnas någon typ av ramp eller hissanordning. Vi hade blivit försäkrade om att de skulle ordna det, säger Elin.

”Blir jätteledsen såklart”

När den efterlängtade studentdagen väl kom stod det dock klart att tillgängligheten för Elin inte fanns. Som rullstolsburen har hon varit med om liknande händelser tidigare, men den här gången hade hon ändå hoppats att hon skulle kunna få fira sin student – precis som vilken 19-åring som helst.

– Vi försökte prata med chaufförerna, men de hade inte tid. Halva projektet var att bara hitta någon man kunde diskutera med och när man väl gjorde det så fick man bara svaret att ”vi lyfter”. Men det gick ju inte, den väger närmare 200 kilo. 

Medan Elins klasskamrater åkte i väg på flaket fick hon stå ensam kvar utan att kunna ta del av den euforiska stämningen.

– Man blir ju jätteledsen så klart. Det hade varit en sak om de från början hade sagt att det inte går att ordna. Det hade fortfarande varit tråkigt, men jag hade ju både betalat för det och också trott att jag skulle följa med. 

Ignorerats av företaget

Elin, som betalat 500 kronor för att kunna få åka med på flaket, riktar nu kritik mot företaget som hon berättar att hon försökt få tag på efter händelsen utan framgång.

–Jag har både mejlat och ringt, men inte fått svar. Vid ett tillfälle så lovade de att ringa upp så att vi kunde prata, men det har inte hänt. Det hade varit fullt möjligt att föra en dialog och lösa detta, men de ignorerar bara, säger Elin.

Enligt Alex Kozma på 123student beror det uteblivna svaret på att företaget haft en hög arbetsbelastning efter studenten och att handläggningstiderna därmed har varit längre. Han menar även att deras lastbilar i den storleksklassen inte har möjlighet till ramp och att de därför aldrig lovar någon kund en sådan lösning.

– I de fall vi har rullstolsbundna kunder erbjuder vi i stället alltid att lyfta upp personen tillsammans med rullstol eller annat hjälpmedel. Detta har aldrig varit något problem tidigare år. Men vi är självklart ledsna att eleven inte fick åka tillsammans med sina vänner. Vår ambition är att alla oavsett förutsättningar ska kunna åka flak, säger han.

Elin kommer nu att få tillbaka sina pengar, meddelar företaget. Men stunden på flaket med kompisarna kommer inte igen, konstaterar Elin.

– Jag fick en fin student ändå, men det är klart att man kommer ihåg det här också. Det är ju en speciell dag i livet, som inte går att göra om. 


Du kanske också gillar