Hem Vetenskap och teknik Studio DN om James Webb-teleskopet

0 kommentar

Lyssna här:

STUDIO DN

Så ska världens mest avancerade teleskop söka efter liv i rymden

James Webb-teleskopet väcker starka känslor hos många rymd- och teknikintresserade. Vad är det som är unikt med just det här projektet?

– Det här är det mest avancerade och största rymdteleskopet vi någonsin skickat ut. Dessutom har hållit på så länge, man har planerat det i 25 år och äntligen kommer det ut, säger Maria Gunther.

Du är själv fysiker i grunden, vad går du igång på när det gäller James Webb-teleskopet?

– Jag tycker att det är så fascinerande att man gör en så här stor grej, bara att det är ett så stort, internationellt projekt tillsammans med Nasa, ESA och Kanada som är med. Och man har samarbetat om det här i 25 år för att bygga den här jätteavancerade mätstationen, teleskopet som ska gå långt ut i rymden bara för att vi vill lära oss mer om hur universum fungerar och hur det uppkom. Jag tycker det är något så vackert, att vi kan göra det här tillsammans, att vi människor är kapabla till det. Att vi vill göra det, och är så nyfikna att vi bygger det här teleskopet, som ser saker som ingen någonsin sett tidigare.

Lyssna på hela avsnittet för att höra mer om hur James Webb-teleskopet fungerar, hur det ska samla in information från stjärnornas barnkammare och söka efter liv i andra delar av universum.

Lyssna här:

STUDIO DN

Så ska världens mest avancerade teleskop söka efter liv i rymden

Programledare: Ülkü Holago
Producent: Palmira Koukkari Mbenga

Podden är gratis för alla. Lyssna i DN-appen eller på Podplay eller andra poddplattformar.

I DN-appen kan du välja att ladda ner och lyssna offline. Ladda ner Dagens Nyheters app för iOS här och för Android här. Information om alla poddavsnitt finns här.

Vill du kontakta poddredaktionen? Mejla oss på [email protected]