Expertbetyg
Fördelar
- Kul koncept som fortfarande känns fräscht
- Mikrospel som aldrig slutar överraska
- Skrattfest och motion på samma gång
Nackdelar
- Tempot sänks av frekventa kontroll-inforutor
- Inte helt pålitliga viftkontroller
- Borde varit billigare eller haft mer innehåll
Omdöme
När Warioware åter hittar till Switch är mycket sig likt, inte minst jämte den rörelsebaserade Wii-versionen Smooth Moves. Lyckligtvis känns mikrospelsidén fortfarande fräsch och lockar ofta fram både tävlinsgnerv och gapskratt. Titt som tätt fastnar dessvärre skrattet i halsen på grund av en inte helt pålitlig kontroll.
När det hysteriska mikrospels-partyspelet Warioware hittade till Nintendo Switch första gången var många besvikna över att det skiljde sig en del från seriens tidigare delar. Nog för att omväxling förnöjer, men att delvis frångå det så omtyckta grundkonceptet uppskattades inte av fansen. Är det kanske därför Warios nya eskapader är ett betydligt mer normalt tillskott i serien?
Nintendo
Förstå, vifta, vinn
Normalt är däremot det sista Warioware-spelen kan beskrivas som. Här väntar nämligen, som brukligt, en helt hysterisk story som varvas med sekundsnabba mikrospel. Hugg ner ett träd, rulla in dig i en sushi, gå som en pingvin. Vrid en tavla rätt, klappa en hund, stoppa ett tåg. Fly från en Chomp-chomp, kasta ett piller i Dr Mario, dra upp en Pikmin. Det råder sannerligen ingen brist på variation och fantasirikedom i de över 200 mikrospelen.
Med tanke på spelets undertitel är det inte helt otippat att Warioware: Move it bygger på rörelser i olika former. Spelaren håller en Joycon i vardera handen och ska härma de poser som visas på skärmen innan varje mikrospel startar. Sedan är det bara att förstå vad som ska göras, och utföra den rörelsen.
Superenkelt, om det inte vore för den lilla detaljen att allt ska göras på några få sekunder. Ett perfekt recept för kaotiskt spelande av roligaste sort.

Nintendo
Problem som inte kan viftas bort
Det finns emellertid goda anledningar till att viftningar mer eller mindre försvunnit som kontrollmetod, inte minst den lilla detaljen att de sällan fungerar felfritt. Något som också gäller i Warioware: Move it.
Det måste dock sägas att kontrollen fungerar klockrent betydligt mer än den felar. Och med tanke på hur knäppa rörelserna är som ska utföras sekundsnabbt, är det imponerande hur smärtfritt alla olika mikrospel oftast flyger förbi.
Oftast, men inte alltid. För titt som tätt händer märkliga saker, eller ingenting, på skärmen – trots att rörelserna jag gör är rätt. Problemen är inte tillräckligt frekventa för att jag ska ge upp och stänga av, men de inträffar ofta nog för att spelet ska kännas aningen slumpartat.
Det är ett extra stort problem i det roligaste flerspelarläget, där mikrospel från huvudspelläget kastas mot deltagarna i en rasande takt. Här har varje spelare endast en Joycon-halva för att försöka härma de rörelser som visas på skärmen. Tyvärr blir det snabbt uppenbart att spelet har stora problem att tolka vissa rörelser, vilket ger både tävlingsnerven och underhållningen en smäll.

Nintendo
Varför inte två i ett?
Att hela spelet bygger på viftande har också en annan stor nackdel: det kan inte spelas i bärbart läge eller på Switch Lite. Här hade det faktiskt varit ett alldeles ypperligt läge för Nintendo att slå en hel flugsvärm i en smäll: mikrospel uppdelade i en kategori för viftande och en för knapptryckande.
Då hade det inte bara gått att spela Warioware: Move it bärbart, det hade också varit möjligt att spela mer avslappnat i tv-soffan – eller med begränsat utrymme framför tv-apparaten. Dessutom hade yngre barn, eller vuxna för den delen, som har problem att hålla kontrollerna helt rätt kunnat vara med på det roliga. En annan bonus vore att fans av de första, helt knappbaserade, Warioware-spelen skulle blivit mer nöjda.
Men så är det alltså inte. I Warioware: Move it ska det viftas som om det vore 2006. Och visst är det härligt korkat och förträffligt roligt att vifta som en fåntratt framför lika fåniga mikrospel. Att använda gamla hederliga knappar hade sannolikt inte varit lika kul, men det hade som sagt haft flera andra fördelar.

Nintendo
En bra besvikelse
Trots en underhållande kampanj, som blir extra kul med två spelare, och ett par olika flerspelarlägen känns Warioware: Move it märkligt begränsat och snålt. En känsla som främst skapas av frånvaron av handhållet spelande, men också för att prislappen bara ligger en hundring under Nintendos andra spel – trots det enkla innehållet.
Med det sagt är Warioware: Move it underhållande på ett härligt korkat sätt, speciellt i sällskap med vänner och familj. Det är svårt att hålla sig för skratt över alla lustiga rörelser som ska utföras för att klara de märkliga mikrospel som väntar. Att kontrollen inte riktigt hänger med i svängarna ibland kan förlåtas, för det mesta.
Warioware: Move It!
Testat: November 2023
Genre: Partyspel
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch
Storlek: 1,3 GB
Pris: 499 kronor