Hem Ekonomi Viking Line säljer trotjänaren m/s Amorella – i oktober beger sig fartyget mot Medelhavet

Viking Line säljer trotjänaren m/s Amorella – i oktober beger sig fartyget mot Medelhavet

förbi admin
0 kommentar

Rederiet Viking Line säljer fartyget Amorella till Corsica Ferries SAS. Prislappen går på 19,1 miljoner euro, och enligt Viking Line stärker försäljningen bolagets finansiella position och likviditet.

– Förhandlingarna har pågått sedan början av det här året när vi visste att Glory levererats och var på väg hem, säger Viking Lines vd Jan Hanses till HBL.

Amorellas ordinarie personal består av 135 personer och de erbjuds jobb på rederiets övriga fartyg.

– Vår personal betraktas som en helhet, och vi tillämpar principen att de som kommit först in håller sitt jobb längst. Vi kommer att gå igenom hela rederiets personal, säger Hanses.

Viking Lines vd Jan Hanses säger att försäljningen av Amorella inte innebär att rederiet inleder samarbetsförhandlingar. Däremot innebär det att flera korttidsavtal inte förnyas.

Innebär det här att ni inleder samarbetsförhandlingar?

– Jag bedömer att vi inte kommer att behöva införa samarbetsförhandlingar, vi siktar nämligen inte på någon uppsägning eller permittering. Men det kommer att leda till att ett stort antal korttidsvikariat som annars kanske fortsatt kommer att upphöra.

Nya varmare farvatten

Amorella trafikerar nu rutten Helsingfors–Stockholm, och det gör hon fram till oktober. Efter det bär fartyget av till nya farvatten.

Vilka är de här vattnen?

– Det har vi faktiskt inte frågat köparen. Men vi kör så kallade short international voyages, och de kommer att göra längre resor. Jag skulle gissa att det blir någon rutt mellan Italien, Korsika och Frankrike, säger Hanses.

De facto är köparen Corsica Ferries SAS bekant för Viking Line sedan fjolåret. I fjol köpte bolaget nämligen Mariella för 19,6 miljoner euro.

Ifall vi ska vara kvar på rutten och anpassa oss till de nya utsläppsreglerna är det nybygge som gäller på sikt.

Jan Hanses

Vad försäljningen av Amorella innebär för Östersjötrafiken på sikt kan Jan Hanses däremot inte säga.

– På kort sikt kommer rutten Helsingfors-Stockholm att axlas av Gabriella från vintern fram till nästa sommar. Det här är också välmotiverat om vi inte ser på försäljningen av Amorella, energipriserna kräver att vi anpassar trafikintensiviteten. Det har våra konkurrenter också gjort, säger Hanses.

Nybygge kan bli aktuellt

Jan Hanses säger att Amorella haft en förhållandevis bra sommar när man ser till passagerarantalet. I juli hade hon 81 000 passagerare, vilket var över förväntan.

– Men när vi kommer in i vintersäsongen ser vi en naturlig nedgång i passagerarantalet.

Är det aktuellt med ett nybygge för rutten Helsingfors-Stockholm?

– Ifall vi ska vara kvar på rutten och anpassa oss till de nya utsläppsreglerna är det nybygge som gäller på sikt, säger Hanses.

– Men ifall man beställer ett sådant här fartyg är leveranstiderna i bästa fall två år. Det är möjligt att ett beslut om nybygge kan fattas redan nästa högsäsong, men råvarupriserna är väldigt höga och vi ser att varven har bekymmer. I till exempel Raumo har de drabbats av stora förseningar, vilket är något vi måste beakta.

Artikeln har uppdaterats kl. 11.47 med Jan Hanses kommentarer.

Du kanske också gillar