BERLIINI Euroopan suurimman autovalmistajan Volkswagenin piti aloittaa kova matokuuri tänä vuonna, koska autojen kysyntä heikkenee.
Säästöt ovat kuitenkin epäonnistuneet. Esimerkiksi väen vähentäminen niin kutsutun luonnollisen poistuman eli esimerkiksi eläköitymisten kautta ei ole tepsinyt riittävästi.
Nyt Volkswagen-konserni suunnittelee jopa tehtaiden sulkemisia Saksassa.
Brysselin lähellä Belgiassa töiden piti keskiviikkona jälleen käynnistyä Audeja valmistavalla tehtaalla – Volkswagen omistaa myös Audin – mutta aloitus peruttiin. Belgialaisen median mukaan tehdas tuskin tuottaa enää tulevaisuudessakaan autoja.
”Vuosi, kaksi aikaa mukautua”
Volkswagen tavoittelee yli neljän miljardin säästöjä jo kuluvan vuoden aikana ja yhteensä kymmenen miljardin menoleikkauksia kahdessa vuodessa mediatietojen mukaan.
– Volkswagenilla on vuosi, ehkä kaksi aikaa supistaa toimintojaan ja mukautua pienempään myyntiin Saksassa, yhtiön talousjohtaja Arno Antlitz varoitti keskiviikkona tavatessaan henkilökuntaa VW:n pääkonttorilla Wolfsburgissa.
Yhtiö uskoo tekevänsä voittoa yhä tänäkin vuonna, mutta ilman kulukuuria sillä voi olla vaikeuksia pysyä kannattavana tulevina vuosina.
Syynä on se, että Volkswagen ei usko autojen kysynnän Euroopassa palaavan enää koronapandemiaa edeltäneelle tasolle. Yhtiö odottaa myyvänsä Euroopassa vuosittain noin puoli miljoonaa autoa vähemmän verrattuna pandemiaa edeltäneeseen tasoon.
Se vastaa talousjohtaja Antlitzin mukaan kahta autotehdasta.
”Saksalaiset autot liian kalliita”
Asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että saksalaiset valmistajat alkoivat siirtyä sähköautotuotantoon liian myöhään. Erityisesti kiinalaiset sähköautot valtaavat nyt nopeasti markkinoita, kun saksalaisten myynti vähenee.
Esimerkiksi saksalaisen autoteollisuuden asiantuntija, professori Stefan Bratzel arvioi, että ilman suuria muutoksia Volkswagen yrityksenä saattaa jopa kaatua.
Hän sanoi Saksan yleisradioyhtiön haastattelussa, että VW:n sähköautomallit ovat yksinkertaisesti liian kalliita kuluttajille.
Volkswagen takertui liian pitkään polttomoottoriautojen valmistukseen, joten nopeat investoinnit uusiin teknologioihin ovat vaikeita ja kalliita.
Työntekijät jarruttavat tehtaiden sulkemista
Työntekijöillä on Saksassa vahva edustus yritysten hallinnossa, ja siksi he voivat vaikuttaa Volkswageniin. Suunnitelma tehtaiden sulkemisesta on saanut alkuviikosta sekä työntekijöiltä että saksalaisilta poliitikoilta ankaraa vastustusta.
VW:llä on jo vuosikymmeniä ollut työntekijöidensä kanssa sopimus, jonka mukaan työpaikkoja ei leikata Saksassa ainakaan ennen vuotta 2029. Nyt se joutuu perääntymään sopimuksesta.
Työntekijöiden edustajan mukaan henkilökunta tekee kaikkensa, jotta yhtäkään tehdasta ei suljeta. Volkswagenin autotuotanto työllistää maailmanlaajuisesti lähes 650 000 työntekijää, joista vajaan puolet Saksassa.
Kun tehtaita suljetaan, kyse voi olla kymmenistä tuhansista työpaikoista. Siksi myös sekä liittovaltion että osavaltioiden päättäjät ovat huolissaan tilanteesta.
Volkswagenin kotiosavaltiolla eli Ala-Saksilla on 20 prosentin ääniosuus yhtiön johdossa. Sillä on oikeus estää päätöksiä. Näin ollen Volkswagenin johto ei voi runnoa päätöksiä läpi ilman osavaltion demaripääministerin Stephan Weilin hyväksyntää.
Saksan hallitus puolestaan suunnittelee nyt sähköautojen ostajille lisää verohelpotuksia. Esimerkiksi yritykset voisivat vähentää sähköautohankintojaan verotuksessa selvästi nykyistä enemmän.
Tämä tarkoittaa satojen miljoonien eurojen tukia sähköautojen ostajille veronmaksajien pussista.
”Saksan kilpailukyky heikkenee”
Saksan talousnäkymät ovat synkät muutenkin. Yritykset arvioivat nykyisen tilanteensa aiempaa huonommaksi ja arvioivat talousjohtajille tehdyn Ifo-kyselyn mukaan, että tulevaisuus on vielä heikompi.
Koska Saksa on Suomenkin suurimpia kauppakumppaneita, sen ongelmat heijastuvat suoraan suomalaiseen vientiteollisuuteen.
Saksan elinkeinoelämän edustajat ovat varoitelleet jo jonkin aikaa, että Saksan asema maailmanlaajuisessa kilpailussa heikkenee. Siihen vaikuttaa osaltaan Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama energian hinnannousu, joka ajaa yrityksiä ulkomaille.
Yksi tuoreimpia syitä on kasvava nationalismi ja suorastaan muukalaisviha.
Saksan suurimman pankin Deutsche Bankin pääjohtaja Christian Sewing huomautti keskiviikkona talouslehti Handelsblattin seminaarissa, että sijoittajat ovat huolissaan Saksan poliittisesta vakaudesta.
– Saksalaisten erinomaisten yritysten ohella yhteiskunnan vakaus on aina ollut yksi suurimmista perusteista sijoittaa tänne. Nyt se on osin kyseenalaistettu, Sewing sanoi.
Thüringenin osavaltiossa äärioikeistolaiseksi luokiteltu AfD nousi sunnuntain vaaleissa suurimmaksi puolueeksi, Saksin osavaltiovaaleissa AfD oli kakkonen. Puolueen nousua selittää ennen kaikkea se, että kansalaiset haluavat muutoksia Saksan maahanmuuttopolitiikkaan.
Vasta alkuvuonna perustettu populistivasemmistolainen BSW sai yli kaksinumeroiset kannatusluvut, osin samasta syystä. Nyt Thüringenissä ja Saksissa on erittäin vaikea muodostaa hallitusta.
Sewingin mielestä saksalaisten pitää olla valmiita tekemään työtä menestyksen eteen nykyistä pontevammin.
– Sijoittajat epäilivät jo aiemmin kykyämme uudistua. Nyt he epäilevät suorituskykyämme ja halukkuuttamme saavuttaa enemmän, Sewing sanoi.