Yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan kymmenissä miljoonissa autoissa on vaarallinen turvatyyny. Autovalmistajien mukaan toimenpide olisi ylimitoitettu.
Yhdysvaltain viranomaiset vaativat 49 miljoonan auton takaisinkutsua. Syynä ovat autojen turvatyynyt, kertoo päätöksen tehnyt liikennevirasto NHTSA. Asiasta kertoo AP News.
Turvatyynyt ovat yhdysvaltalaisen ARC Automotiven ja sen kanssa lisenssisopimuksen tehneen Delphi Automotiven valmistamia. Vian takia turvatyynyjen täyttöjärjestelmä voi räjähtää törmäystilanteessa ja lennättää sirpaleita autoon.
Vuodesta 2009 lähtien vika on aiheuttanut seitsemän loukkaantumista ja kaksi kuolemaa Yhdysvalloissa sekä Kanadassa.
ARC Automotive sekä autovalmistajat ovat vastustaneet päätöstä.
Autoyhtiöt ovat todenneet riskin olevan äärimmäisen pieni. ARC Automotive on sanonut, että laajoja ongelmia ei ole, vaan kyse on yksittäisistä valmistusvioista.
NHTSA pysyy kannassaan, jonka mukaan ilmennyttä vikaa ei voi sivuuttaa. Virasto tutki asiaa kahdeksan vuoden ajan, ja ehdotti jo viime vuoden toukokuussa autojen vapaaehtoista takaisinvetoa. Se ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta.
Eri osapuolilla on noin kuukausi aikaa antaa aiheesta kommentteja, minkä jälkeen virasto tekee lopullisen päätöksensä.
Reutersin mukaan kyseessä olisi maan historian toiseksi suurin takaisinkutsukampanja.
AP Newsin mukaan ARC:n turvatyynyjä löytyy ainakin BMW:n, Volkswagenin, Toyotan, Fordin, Hyundain, Kian, Mercedeksen, Teslan, Stellantisin, Jaguar-Land Roverin, Maseratin, Porschen ja GM:n autoista.
Takaisinkutsu tarkoittaa käytännössä vaarallisten vikojen korjauttamista.
Traficom: Tilannetta seurataan
Suomessa autojen takaisinkutsuista vastaa liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Traficomin tarkastaja Lassi Varis ei usko tapauksella olevan suurta merkitystä suomalaisille autoilijoille.
– En näe, että tapaus suoraan Suomeen vaikuttaisi, mutta tilannetta seurataan. Mikäli näitä tapauksia on, niin EU:n oman järjestelmän kautta tieto jakautuu kaikkiin jäsenmaihin, mukaanlukien Suomeen, Varis sanoo.
Jäsenmaiden viranomaiset raportoivat vakavan riskin vioista EU:n Safety Gate -järjestelmään.
Aiemmista turvatyynyskandaaleista muistetaan japanilaisen Takatan tapaus, joka on koskenut yksin Yhdysvalloissa 67 miljoonaa turvatyynyä.
Vielä viime kuussa Traficomin tietokantaan ilmestyi autoja, joiden Takata-valmisteinen etuturvatyyny voi aiheuttaa turvallisuusriskin.
Lisäksi tietokannassa on tältä vuodelta turvatyynyihin liittyviä takaisinkutsuja, joissa ei erikseen mainita tyynyjen valmistaneen yrityksen nimeä.