Valtiolta saa avustusta nyt lähinnä siltojen korjaamiseen.
Valtio avustaa yksityisteiden kunnostamista tänä vuonna pienemmällä rahamäärällä kuin viime vuonna. Viime vuonna tiekunnille jaettiin yhteensä 8,5 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna jaossa on vain 6,8 miljoonaa.
Suomen Tieyhdistyksen yksityistieasiantuntija Teuvo Taura neuvoo tiekuntia pohtimaan, onko tien kunto sellainen, että avustusta kannattaa hakea tässä tilanteessa.
– Jo perusparannuksen suunnittelu maksaa. Sitä ei kannata ihan heppoisin perustein tilata, kun rahoitusta ei lähivuosina välttämättä saa.
Monet tiet ovat todella huonoja, sanoo tieisännöitsijä
Mikkelissä 15 tiekuntaa isännöivä Nina Erkkilä kertoo, että tilanne on hankala, koska osa yksityisteistä on Mikkelin seudulla todella huonossa kunnossa.
– Tie, jonka varrella itse asun, pitäisi perusparantaa, ja se maksaa 200 000 euroa. Valtionavustuksia ei ole enää saatavilla, joten siihen ei ole yksinkertaisesti rahaa.
2020-luvun alkuvuosina valtion rahaa oli jaossa tuntuvasti nykyistä enemmän, jopa kymmeniä miljoonia. Silti monet tiekunnat Mikkelin alueella jättivät tuolloin avustuksen hakematta.
Erkkilä arvelee, että se johtui siitä, ettei tiekunnilla ollut varaa maksaa edes avustusten jälkeen jäljelle jäävää summaa itse.
– Monet pelkäsivät, että oma tiemaksu nousee liikaa.
Yksityisteiden avustuksiin jaettava rahamäärä on vaihdellut paljon vuosittain. Vuosien 2022 ja 2023 summat sisältävät 10 miljoonan erillisrahoituksen huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi.
Myös kunnat myöntävät avustusta yksityisteiden kunnossapitoon ja perusparantamiseen. Mikkelissä kaupunki on varannut avustusta tälle vuodelle saman verran kuin viime vuodellekin, 960 000 euroa.
Kaupunki pienensi avustuspottiaan viidenneksellä vuonna 2023, eikä ole nostanut sitä sen jälkeen. Määrästä puolet on varattu perusparannuksiin ja puolet normaaliin kunnossapitoon.
Joka viides silta on surkea
Traficom on kertonut, että valtion rahoitusta myönnetään nyt ensisijaisesti hankkeisiin, joissa liikennöinti tiellä on vaurion vuoksi kokonaan estynyt tai uhkaa estyä. Se tarkoittaa käytännössä rikkinäisiä siltoja ja siltarumpuja.
Taura arvelee, ettei kaikille siltaremonteillekaan riitä rahaa. Suomen Metsäkeskuksen kartoituksen perusteella joka viides yksityistien silta on huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Se tarkoittaa yli 2 500 siltaa.
– Yhden sillan hinta on aina kuusinumeroinen luku.