sunnuntai, 7 heinäkuun

Persianlahden öljyvaltiot investoivat miljardeja euroja matkailun ja lentoliikenteen kehittämiseen. Valtioiden tarkoituksena on löytää korvaavia tuloja, kun fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee.

Arabiemiraattien Dubaihin suunnitellaan maailman vilkkainta lentoasemaa, jossa voi olla samanaikaisesti jopa 400 matkustajakonetta.

Avautuessaan vuonna 2034 uusi terminaali muuttaa suuresti lentoliikennettä. Samalla se nostaa Dubain yhdeksi maailman tärkeimmistä liike-elämän keskuksista.

Dubai Airportsin toimitusjohtaja Paul Griffiths listaa Al Maktoumin lentoasemalle suunniteltavan uuden terminaalin haasteita.

Dubain lentoasemien toimitusjohtaja Paul Griffiths sanoo, että Dubain Al Maktoumin uuden terminaalin ja lentokenttäalueen rakentaminen maksaa 32 miljardia dollairia. Tällä hetkellä kentällä operoidaan rahtilentoja ja halpalentoja. Video: Jari Tanskanen / Yle

Terminaali mitoitetaan niin, että sen kautta voi kulkea vuodessa 260 miljoonaa matkustajaa. Terminaalin matkustajasilloissa voi samanaikaisesti olla kiinni 400 matkustajakonetta ja lentoaseman alueelle rakennetaan viisi rinnakkaista kiitotietä.

Dubain uudessa terminaalissa lentoa vaihtava matkustaja joutuu huomaamaan, että jatkolennon portille saattaa olla matkaa useampia kilometrejä.

Silti koneen vaihtamisen luvataan sujuvan ilman ylimääräisiä hikipisaroita – kentälle suunnitellaan automaattista kuljetusjärjestelmää, joka vie matkustajan lähelle lähtöporttia.

Aikaa kentän suunnitteluun ja rakentamiseen on kymmenen vuotta. Rakentaminen rahoitetaan öljytuloista vuosikymmenien aikana saaduilla tuloilla.

Myös muilla Persianlahden mailla, erityisesti Saudi-Arabialla, on mammuttimaisia suunnitelmia matkailun ja lentomatkustuksen lisäämiseksi.

Paul Griffithsin mukaan juuri valtavat etäisyydet terminaalin eri osien välillä ovat suunnittelun yksi suurimmista haasteista.

Ratkaisuna on uuden teknologian hyödyntäminen tavalla, joka aiemmin ei ole ollut mahdollista. Se mahdollistaa nopean siirtymisen terminaalin eri osien välillä.

Mutta samalla tekniikkaa, esimerkiksi biometriikkaa, hyödynnetään korvaamaan perinteisiä turva- ja passitarkastuksia.

– 2040-luvun lentoasemalla meidän on päästävä eroon tilanteesta, että jokaisen matkustajan on mentävä läpi keskitetyn turvallisuus- ja maahantulopisteen. Emme halua punaisia valoja pysäyttämään ihmisiä, vaan heidän on päästävä kulkemaan esteettä.

Havainnekuvassa Al Maktoumin lentoasemalle suunniteltava uusi terminaali.

Se korvaa korvaa nykyisen Dubain lentoaseman terminaalit 2030-luvulla.

Kentällä voi samanaikaisesti olla 400 lentokonetta.

Uusi terminaali rakennetaan noin 30 kilometriä Dubaista etelään. Alue on nykyisin lähinnä hiekkaerämaata.

Dubaissa otetaan käyttöön myös uusia tapoja matkustaa kaupunkialueella. Lentoasemalle pääsee pian esimerkiksi täyssähköisellä lentotaksilla.

Yhdysvaltalainen Joby Aviation aloittaa lentotaksipalvelut Arabiemiraateissa vuoden 2026 alkuun mennessä.

Maailman suurin matkustajaterminaali keskelle erämaata

Al Maktoumin lentoasema on otettu käyttöön vuonna 2010 helpottamaan Dubain lentoaseman ruuhkia. Nykyisin sitä käyttävät monet rahtilentoyhtiöt sekä halpalentoyhtiöt.

Uuden terminaalin ensimmäisen vaiheen on määrä valmistua vuonna 2034, jolloin Emiratesin lennot siirtyvät Dubain nykyiseltä kentältä uuteen paikkaan.

Tuolloin kentän kautta voi kulkea 150 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kun neljästä eri rakennuksesta koostuva terminaali on valmis, kapasiteetti nousee 260 miljoonaan.

Euroopan väkilukuun suhteutettuna se tarkoittaa, että jokainen saksalainen ja ranskalainen tekee yhden edestakaisen matkan Dubaihin joka vuosi.

Vertailun vuoksi, Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki vuonna 2023 noin 15,3 miljoonaa matkustajaa.

Dubain nykyinen lentoasema suljetaan 2030-luvulla ja lennot siirtyvät kaupungin eteläpuolella sijaitsevalle Ak Maktoumin kansainväliselle lentoasemalle.

Lentokoneet Venäjän ilmatilasta Persianlahdelle

Monet eurooppalaiset lentoyhtiöt kiertävät tällä hetkellä Venäjän ilmatilan lentämällä Lähi-idän kautta.

– Persianlahden valtioiden sijainti Euroopan ja Aasian puolivälissä on erittäin houkutteleva. Arabiemiraateille hyvät lentoliikenneyhteydet ovat tärkeä väline maan talouskehityksessä, sanoo kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen.

Yhdistyneiden arabiemiirikuntien ohella mammuttilentokenttiä suunnitellaan Saudi-Arabiaan, jonne rakennetaan peräti kuuden kiitotien lentoasema King Fahrin alueelle.

Nykyisen Dubain lentoaseman kautta kulkee päivässä noin 265 000 matkustajaa. Lentoasemayhtiö arvioi tämän vuoden matkustajamäärän nousevan noin 91 miljoonaan, ja ennuste vuodelle 2027 on 100 miljoonaa. Sen enempää matkustajia ei vanhoihin terminaaleihin mahdu.

Juuri siksi Dubai haluaa rakentaa uuden terminaalin Al Maktoumiin.

Emirates Airlinesin kaupallinen johtaja Adnan Kazim sanoo, että uusi terminaali mahdollistaa lentojen aloittamisen kohteisiin, joihin nyt ei lennetä.

Emiratesin laivastossa on tällä hetkellä 260 Airbus A380- ja Boeing 777-laajarunkokonetta. Yhtiö on tilannut myös 65 kappaletta pienempiä Airbus A350-900-koneita, joista ensimmäiset toimitetaan elokuussa. Vastaavalla konetyyypillä Finnair lentää kaukolentoja omiin kohteisiinsa.

– Airbus A350-koneet antavan mahdollisuuden avata reittejä uusiin kohteisiin, joiden kysyntä ei ole riittävää suuremmalle kalustolle, sanoo Emiratesin kaupallinen johtaja Adnan Kazim.

Vaihtuvatko Aasian-lomat lomamatkaan Persianlahdelle?

Dubain hurjalta kuulostava tavoite matkustajamäärien lisäämisestä ei ole mahdollista lisäämällä lentoja pelkästään päälentoasemille.

Uusi strategia tähtää reittien avaamiseen myös pienemmille kentille, ja siihen tarvitaan myös pienempää kalustoa.

Samalla maan matkailua kehitetään niin, että yhä useampi Euroopasta tuleva turisti saataisiin vaihtamaan Aasian-loma puolet lyhyemmän lentomatkan päässä olevaan lomakohteeseen Arabiemiraateissa.

Yhtenä kohteena Emirates tutkii Dubain ja Helsinki-Vantaan välisten suorien lentojen palauttamista.

Aluksi lentoja operoisi yhteistyökumppani FlyDubai kapearunkokoneilla. Yhtiö lensi Helsinki-Vantaalle ennen koronapandemiaa, mutta reitti jäi tauolle kannattamattomana.

Dubaissa voi viettää kaupunkilomaa hotellin ulkoaltaalla. Vuonna 2023 kaupungissa kirjattiin 17 miljoonaa kansainvälistä matkailijaa, mikä on enemmän kuin ennen koronapandemiaa. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Uudet polttoainetehokkaat kapearunkokoneet mahdollistavat lennot myös Euroopan ja Aasian välillä, jos koneet tekevät tankkausvälilaskun Persianlahdella.

Matkanjärjestäjä TUIn lentoja operoiva TUI Fly pohtii kaukolentoja uusilla kapearunkokoneilla.

– Uudet lentokonetyypit, kuten Airbusin XLR, tekevät mahdolliseksi lentää Aasiaan yhdellä välilaskulla. Se merkitsee kilpailukykyisiä hintoja asiakkaille, sanoo viestintäjohtaja Aage Dünhaupt TUI Fly:stä.

Eniten lentomatkustajia kulkee Dubain ja Intian välisillä reiteillä.

Sen jälkeen tulevat reitit Saudi-Arabiaan, Iso-Britanniaan, Pakistaniin, Yhdysvaltoihin ja Venäjälle.

Pelkästään Lontoon ja Dubain välillä matkusti tammi-maaliskuun aikana 961 000 ihmistä.

Suomalaisyritykset entistä näkyvämmin Dubaissa

Arabiemiraateissa toimii jo useita kymmeniä suomalaisyrityksiä.

Öljyvaltio Arabiemiraatit pyrkii eroon öljypohjaisesta taloudesta ja panostaa uusiutuvan energian tuotantoon sekä kiertotalouteen. Tavoitteena on esimerkiksi tuottaa merkittävä määrä uusiutuvaa SAF-lentopolttoainetta, kun uusi päälentoasema aloittaa toimintansa. Viime vuonna Dubain ilmastokokouksessa sovittiin fossiilisista polttoaineista luopumisesta.

Uusi energiastrategia on saanut monet suomalaisyritykset tutkimaan sijoittumista Arabiemiraatteihin. Yrityksiä on mukana kilpailemassa mammuttimaisen Al Maktoumin lentoaseman rakennus- ja suunnitteluprojekteista.

Suomen Abu Dhabin-suurlähetystön edustuston päällikön sijainen Aino Salmi arvioi, että suomalaisyrityksille avautuu mahdollisuuksia lentoaseman rakennustöissä

Uuden terminaalin ohella Dubai rakennuttaa kokonaisen uuden kaupunginosan kentän viereen lentoaseman, lentoyhtiöiden ja logistiikkayritysten työntekijöille.

Sen rakennustyöt ovat jo käynnissä.

Jutussa olevat havainnekuvat ja otsikon video: Dubai Airports.

Jaa.
Exit mobile version