Helsingissä esiintynyt Coldplay nousi suomalaismedian ykkösaiheeksi. Viikon kestänyt rummutus ei kaikkia miellyttänyt, kirjoittaa musiikkitoimittaja Ville Vedenpää.
Ville Vedenpäämusiikkitoimittaja
Coldplay, Coldplay, Coldplay.
Harva suomalainen on voinut välttyä kuulemasta viikon aikana maailman suosituimpiin yhtyeisiin kuuluvan bändin nimeä. Helsingin Olympiastadionilla neljä loppuunmyytyä konserttia vetänyt yhtye on ollut Suomen puheenaihe numero yksi.
Samaan aikaan kun some on täyttynyt konserttikävijöiden kuvista ja videoista, monelle median ylitsevuotava kohkaaminen Coldplaystä on ollut liikaa.
Somessa on hämmästelty, eikö Suomessa ole muita tärkeämpiä aiheita käsiteltäväksi kuin jonkun bändin keikat. Vaikka konsertit ovat vetäneet monenikäistä väkeä, etenkin iäkkäämmät ovat ihmetelleet vouhkaamista, kun eivät ole Coldplaystä koskaan kuulleetkaan. Yhtyeen supersuosiota on puolestaan kummasteltu lähipiiriäni myöten, sillä bändin musiikki kuulostaa heistä mitäänsanomattomalta.
Se on totta, että konserttien aikana Coldplay-hype valtasi myös suomalaismedian. Juttuja tehtiin muun muassa yhtyeestä, faneista, keikkalipuista, konserttijärjestelyistä ja niiden ekologisuudesta, konserteissa olleista julkkiksista, liian kalliista korvatulpista ja yhtyeen jäsenen kenkiä korjanneesta suutarista. Coldplayn konsertit otettiin huomioon jopa säätiedotuksissa.
Sisällöltään Coldplay-jutut olivat pitkälti samanlaisia, joita tehtäisiin muidenkin nimekkäiden stadionesiintyjien yhteydessä. Tämä kerta oli kuitenkin erilainen, sillä konsertteja oli useampi ja mediarummutusta jatkui melkein viikon ajan. Yhtyettä käsittelevät jutut saivat myös normaalia enemmän näkyvyyttä, sillä Suomen uutiskentässä elettiin heinäkuun lopun hiljaisia hetkiä.
Ylellä tehtiin viikon aikana parisenkymmentä Coldplayhin liittyvää verkkojuttua. Itse kirjoitin niistä kuusi ja tämä summaava analyysi on seitsemäs. Se on melkoinen määrä. Samaan aikaan jutut ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvästä bändistä ovat kiinnostaneet yleisöä äärimmäisen paljon.
Täytyy muistaa, että Suomen kaikkien aikojen suurimpaan konserttitapahtumaan osallistui 178 000 ihmistä, mikä vastaa ison suomalaiskaupungin asukasmäärää. Tämän lisäksi aihe kiinnosti niitä tuhansia, jotka jäivät ilman keikkalippua.
Kuka valloittaa stadionin seuraavaksi?
Coldplayn kiertuesirkus on nyt siirtynyt Suomesta eteenpäin, ja voidaan arvioida, mitä tästä jäi käteen.
Ensinnäkin maailman suosituimpiin yhtyeisiin kuuluvan bändin saaminen tänne esiintymään oli lottovoitto. Isojen tähtien maailmankiertueita on ollut hankala saada Suomeen jo pidemmän aikaa, kun Venäjä on kiertuereitiltä pois pelistä. Kiertuerekkojen roudaaminen vesiteitse on iso kustannuserä.
Voittaja on myös Helsinki, joka leikkisästi muutti nimensä konserttien ajaksi muotoon Coldsinki. Kaupunki sai kansainvälistä näkyvyyttä esimerkiksi tuhansien somepostausten kautta.
Konserttikävijät toivat myös Helsinkiin kymmeniä miljoonia euroja kuluttaessaan rahaa muun muassa majoitukseen, liikkumiseen ja ravintoloihin. Lopullinen summa selviää myöhemmin.
Seuraava spekulaation aihe on se, avasiko Coldplayn konserttimenestys Suomessa myös muiden ykkösartistien silmät. Ehkä tänne sittenkin kannattaisi tulla esiintymään.
Suurimmat stadionbändit ovat konsertoineet Suomessa jo useammankin kerran, mutta muutamien artistien ensivisiittiä odotellaan edelleen. Tällaisia ovat esimerkiksi Taylor Swift ja Beyoncé.
Helsingin Olympiastadionin ovet ovat varmasti heille aina avoinna, ja suomalaisyleisö ottaisi heidät avosylin vastaan.
Coldplay oli harvinaisessa haastattelussa Ylellä. Laulaja Chris Martin ja kitaristi Jon Buckland kertoivat, miltä tuntuu esiintyä ensimmäistä kertaa Suomessa: