Kysyimme erotiikka-alan yritysten kohtaamista ennakkoluuloista ja vaikeuksista. Kävi ilmi, että ongelmat ovat isoja ja haittaavat jopa liiketoimintaa.
Erotiikka-alan yrittäjät joutuvat ratkomaan monenlaisia esteitä ennakkoluulojen vuoksi. Yle kertoi aiemmin tamperelaisesta yrittäjästä, jolle yksikään suomalainen pankki ei suostunut avaamaan yritystiliä.
Hankaluuksia on ollut muillakin alan yrittäjillä. Pirita Vanhala kohtasi hieman erilaisia esteitä perustaessaan erotiikkaliikettä Rovaniemelle vuosi sitten.
– Pankkitilin kanssa ei ollut ongelmia, mutta lainaa en saanut kahdesta pankista ja liiketiloja ei suostuttu vuokraamaan. Sanottiin ihan suoraan, että ala on sellainen, ettei haluta vuokrata, Vanhala kertoo.
Matkailumarkkinointiyhtiö ei halunnut yhteistyötä
Vanhala sanoo yllättyneensä myös siitä, että matkailumarkkinointiyhtiö Visit Rovaniemi ei suostunut tekemään hänen yrityksensä kanssa yhteistyötä, vaikka se samaan aikaan tekee sitä reilun kahdensadan muun rovaniemeläisyrityksen kanssa.
Pirita Vanhalan Santa’s Secret -erotiikkaliike myy muun muassa lappilaisena käsityönä tehtyjä poronkarvaisia kutittimia.
Markkinointiyhtiö perusteli kieltäytymistään sillä, että yhtiön joulubrändiin ei sovi yhteistyö tahojen kanssa, jotka saavat pääasiallisen tuottonsa esimerkiksi aikuisviihteen tai alkoholin myymisestä.
Markkinointiyhtiö mainostaa kuitenkin nettisivuillaan lukuisia pubeja ja baareja sekä lappilaista olutpanimoa.
Yle on nähnyt Vanhalan yrityksen ja Visit Rovaniemen käymät sähköpostikeskustelut.
Vuosien varrella on tullut vastaan ”vähän kaikkea”
Lohjalainen yrittäjä Johanna Palenius kiertää seksuaaliterveysvälineiden kauppiaana messuja ja pitää kotiesittelyitä. Hän on ollut alalla 18 vuotta. Sinä aikana hän on ehtinyt törmätä ”vähän kaikkeen”.
– Kerran yritin vuokrata Salosta liikehuoneistoa. Ei onnistunut. Jotkin maksupäätefirmat eivät suostu edes neuvottelemaan laitevuokrasta, jos niiden kautta myydään seksuaaliterveystuotteita, hän kertoo.
Eräs hyvinvointialan asiakaslehti oli puolestaan kieltäytynyt julkaisemasta mainosta, jota se oli itse alun perin ehdottanut Paleniukselle. Mainoksessa olisi kerrottu lantionpohjan lihaksia vahvistavasta laitteesta.
Palenius ihmettelee, miten pienyrittäjän elämä voi olla tehty näin hankalaksi, kun samaan aikaan Suomessa on miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittäviä seksivälinefirmoja, jotka mainostavat parhaaseen kuunteluaikaan radiossa.
– En oikein tiedä mistä meitä pienyrittäjiä epäillään, rahanpesustako vai mistä. Samanlaisia yrittäjiä me olemme kuin kuka tahansa.
Palenius muistuttaa, että seksuaalisuus on osa ihmisen kokonaisterveyttä.
– Lääkäri voi kehottaa ikääntynyttä asiakasta ostamaan geishakuulat tai erektiorenkaan. Kela jopa korvaa joitakin seksuaaliterveystuotteita.
Sexpo muistuttaa oikeudesta harjoittaa elinkeinoa
Myönteistä seksuaalikulttuuria edistävän Sexpon hallituksen puheenjohtaja Anni Kaarnaranta harmittelee, että seksuaalivälineitä myyvät yrittäjät joutuvat kokemaan epäilyjä tai moraalisävytteistä syrjintää esimerkiksi toimitiloja vuokratessaan.
Kaarnaranta muistuttaa, että oikeus harjoittaa elinkeinoa on kirjattu perustuslakiin.
– Kyllä elinkeinon harjoittaminen estyy ainakin välillisesti, jos yhteiskunnan palvelut eivät ole tämän alan yrittäjille samalla lailla saatavilla kuin muille. Verot kyllä peritään, mutta ammatinharjoittamista ei tueta tai mahdollisteta. Onhan siinä selvä ristiriita.
Asenteet muuttuvat, mutta hitaasti
Rovaniemeläinen eroottisia välineitä myyvä Pirita Vanhala sanoo, että on alusta asti halunnut rikkoa erotiikkaliikkeisiin liittyviä vanhoja ennakkoluuloja sekä niihin liittyvää häpeää.
– Toivon, että tässä mentäisiin sallivampaan ja ymmärtävämpään suuntaan. Muutosta on jo tapahtunutkin, mutta asenteet muuttuvat hitaasti, hän toteaa.
Vuosia alalla toiminut Johanna Palenius puolestaan sanoo, että asiakkaat ovat tänä päivänä hyvinkin avarakatseisia ja innoissaan tuotetarjonnasta. Liiketoiminnan pyörittämiseen liittyvät asiat sen sijaan takkuavat.
– En voi mainostaa edes geishakuulaa Facebookissa, vaikka olisin valmis jopa maksamaan siitä. Sellaiset mainokset hylätään.
Sexpon Anni Kaarnaranta toivoo, että seksuaalisuutta osattaisiin jo ajatella samaan tapaan kokonaisvaltaisena hyvinvointiin liittyvänä asiana kuin liikuntaa tai ravintoa.
– Seksuaalisuus on kuitenkin hyvin tärkeä osa koko yhteiskunnan hyvinvointia, hän sanoo.
Tamperelainen Unisexin yrittäjä Sari Ruskeeniemi kuvailee videolla tuntemuksiaan ja ongelmia, joita yritystilin avaamisen vaikeus on aiheuttanut.