Puhelimen osto tai päivittäminen tulee monessa perheessä ajankohtaiseksi, kun koulu alkaa.
Samalla kasvaa tarve opettaa lapselle pelisäännöt maailmassa, jonka puhelin avaa.
– Jo ennen puhelimen hankintaa kannattaa pohtia, mihin tarpeeseen se hankitaan ja minkälaisia tilanteita sen on tarkoitus helpottaa ja auttaa. Ekaluokkalaiselle ei ole vielä kiirettä hankkia omaa älypuhelinta, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja.
Oma laite on lapselle vastuunharjoittelun paikka.
Yhtäkkiä täytyy muistaa monia asioita, kuten pin-koodi, näytön salasana, puhelimesta huolehtiminen ja sen lataaminen.
– Kun kyseessä on ensimmäinen puhelin, on hyvä harjoitella yhdessä, missä sitä säilytetään, miten se ladataan, milloin äänet pidetään päällä ja milloin ei, Rahja luettelee.
Puhelin avaa uudenlaisen maailman lapselle, ja siksi ainakin nämä viisi asiaa kannattaa käydä läpi ennen koulun alkua.
1. Opeta turvataitoja
Rahja korostaa turvataitojen tärkeyttä: omista yhteystiedoista huolehtimista, harkintaa omassa toiminnassa, ikärajojen huomiointia ja sitä, että aikuinen tutustuu sovelluksiin ennen niiden lataamista lapsen puhelimeen.
Hän muistuttaa, etteivät kaikki ole netissä hyvät aikeet mielessä eivätkä kaikki yhteydenotot ole turvallisia.
Varovaisuus on tärkeää varsinkin, jos lapsi on puhelimella itsenäisesti ja käyttää sovelluksia, joiden sisällä voi viestiä muiden kanssa.
Lapsen pitäisi kertoa aikuiselle, jos hän näkee puhelimella jotain pelottavaa, inhottavaa tai sopimatonta tai saa viestin, jossa jaetaan sopimatonta sisältöä, houkutellaan tekemään jotain alastomuuteen liittyvää, vaarallista tai muuta asiatonta. Viesteihin ei pidä vastata.
– On valitettavasti yleistä, ettei aikuiselle kerrota, jos laitteilla sattuu jotain ikävää. Tämä solmu meidän pitäisi saada avattua, Rahja sanoo.
Asiattomasta viestistä on hyvä keskustella lapsen kanssa: miten hän on kokenut tilanteen ja millaista apua tarvitsee.
Viesti kannattaa ottaa talteen mahdollista rikosilmoitusta varten ja ilmoittaa asiasta sovelluksen ylläpidolle.
2. Sopikaa, kenelle voi antaa puhelinnumeron
Rahja neuvoo sopimaan ennakkoon, kenelle puhelinnumeron saa antaa ja pitääkö siihen kysyä ensin lupa huoltajalta.
Numeroa ei ole pakko vaihtaa uuden kaverin kanssa heti. Sen voi tehdä myöhemmin, kun kaveruus on hetken kehittynyt.
Vanhemman olisi myös hyvä tietää, kenen numeroita lapsella on ja kenelle lapsi on antanut oman numeronsa.
Rahja korostaa myös vanhempien yhteistä linjaa. Yhteistietojen vaihtamisesta voidaan sopia oman lapsen lisäksi luokan vanhempien kesken.
3. Viestittelyn perusasiat haltuun
Lapsen kanssa on hyvä puhua siitäkin, mihin kellonaikaan on sopivaa ottaa toiseen yhteyttä.
– Lisäksi pitää käydä läpi peruskäytöstavat: toisista ei lähetetä tai julkaista kuvia ilman heidän lupaansa. Aikuisen kanssa voidaan pohtia, millainen kuva on turvallinen ja kiva. Kuvissa tai viesteissä ei saa paljastaa yksityiskohtaisia tietoja tai saattaa ketään ikävään valoon, Rahja neuvoo.
Asiaa voi käydä lapsen kanssa läpi vaikka omasta puhelimestaan löytyvien viestien avulla: Minkälaisia ajatuksia tällainen viesti voi herättää, kenelle on sopivaa lähettää tällainen kuva tai viesti, millaisesta viestistä tulee hyvä olo ja millaisesta kurja olo.
Jos lapsi kuuluu johonkin viestiryhmään, kannattaa vanhemman olla siitä kiinnostunut ja kysyä, mistä ryhmässä jutellaan tai millaisia kuvia siellä lähetetään.
4. Puhelin ei kuulu koulumatkalle
Suuri osa ekaluokkalaisistakin taittaa koulumatkansa kävellen tai polkupyörällä.
Puhelimen pitäisi pysyä koulumatkan ajan repussa.
– Liikennesääntöjen kertaamisen lisäksi on hyvä muistuttaa siitä, että liikenteessä keskitytään liikenteeseen. Syntyy turhia vaaranpaikkoja, jos keskittyminen on kulkiessa puhelimessa, Rahja sanoo.
5. Varmista, että lapsi on ymmärtänyt pelisäännöt
– Kun kyseessä on pienempi lapsi, säännöt tulee esittää ikätasoisesti, että hän ymmärtää. Aina on myös hyvä kysyä lapsen tuntoja ja jutella siitä, miksi yhteisiä sääntöjä tarvitaan, Rahja selventää.
Lasta tai nuorta ei saisi jättää täysin yksin laitteen ja sieltä avautuvan maailman kanssa.
– Yhdessä harjoittelu ja puhuminen on kaiken a ja o, Rahja toteaa.