Kymi Ringillä moottorit ulvoivat pitkän tauon jälkeen. Kyseessä on ensimmäinen kilpailu radan omistajapohjan muutosten jälkeen.
Suomen uusimmalla moottoriradalla Kymi Ringillä ajettiin lauantaina kesän ainoa moottoriurheilukilpailu. Sade ei lannistanut intoa ja toivoa Iitissä sijaitsevan moottoriradan toiminnan elpymisestä.
Tämän kesän kilpailu on ensimmäinen sen jälkeen, kun talousvaikeuksiin ajautuneen Kymi Ring osti talvella unkarilaisen TRP Hungaryn johtama sijoittajaryhmä. Kymi Ringin kohtalo on yleisesti kiinnostava, koska sen perustamiseen käytettiin aikoinaan useita miljoonia euroja valtion rahaa.
– Lippujen ennakkomyynnissä päästiin yli odotusten. Sadekaan ei haitannut, sillä ensimmäistä kertaa meillä on käytössä sisätilat katsojille, kertoo Jarkko Niemelä Ring Race Clubin puheenjohtaja.
Lauantain tapahtuma on iittiläisen seuran ensimmäinen. Finnish Superbike -tapahtumaan saapui yhteensä 70 kuljettajaa. Kilpailut ajettiin yhdessätoista eri luokassa. SM-pisteitä saattoi kerätä niistä neljässä.
– Rata ja katsomot täyttävät nyt SM-tason vaatimukset. Tätä kilpailua on ollut järjestämässä yli 200 talkoolaista, joiden työpanoksella rata on saatu kuntoon ja kilpailu järjestettyä, sanoo tiedottaja Marianne Lauslehto.
Rata sai rakennusluvan vuonna 2016 ja tämän jälkeen sitä on rakennettu eri osissa. Nyt katsojalle radasta ja katsomosta välittyi melko valmis vaikutelma. Joitakin yleisötiloja oli kuitenkin vielä suljettu. Niemelä on iloinen siitä miten alue on kehittynyt.
– Kilpailua on valmisteltu pitkään. Paljon on saatu aikaan ja investointeja on viety eteenpäin. Se helpottaa kilpailujen järjestämistä myös tulevaisuudessa, hän sanoo.
Järjestäjistä välittyikin kiinnostus suunnitella pidemmälle. Toiveissa on, että Kymi Ring saisi vihdoin ensimmäiset kansainväliset kilpailunsa. Niitä suunnitellaan ensi kesälle.
Sade toi haastetta ajoon
Noin puoli tuntia ennen kilpailun lähtöjen alkua vettä satoi hyvin rankasti. Sää kuitenkin selkeytyi juuri ensimmäiselle lähdölle.
– Olosuhteet ovat haastavat. Sää vaikuttaa rengaspitoon ja näkyvyyteen, kertoo hallituksen jäsen ja kilpailun ratatuomarina toimiva Erkki Puhakka.
Lauantaina nuorimmat kuljettajat olivat 12-vuotiaita. Moto 5-luokan voitti 13-vuotias Aatos Pirttinen.
– Ajo-olosuhteet olivat haastavat, mutta yleensä olen hyvä myös sateella, Pirttinen sanoo.
Pirttinen saapui kilpailuihin Seinäjoelta. Hän kertoo ajavansa ensimmäistä kautta virallisesti Moto 5:ssä. Lajia hän on harrastanut kolme vuotta. Radalla ajoon hän vaihtoi motocrossin puolelta. Nyt motocross on jäänyt satunnaisemmaksi, ja hän panostaa radalla kilpailemiseen. Hänen voittamastaan luokasta kertyy SM-pisteitä.
Turvallisuuspuutteet korjattu
Nuoretkin kuljettajat ajavat lujaa, yli 200 kilometriä tunnissa. Joissakin luokissa vauhdit voivat kuljettajilla olla yli 300 kilometriä tunnissa.
Kymi Ringin turvallisuudessa oli aikaisemmin ongelmia. Järjestäjät kertovat, että radan rengasvallit on nyt saatu kuntoon myös moottoripyöräilijöitä ajatellen. Kilpailun ratatuomari Erkki Puhakka luottaa asiaan.
– Kyllä tämä on Suomen turvallisin rata, hän sanoo.
Hän korostaa myös järjestäjien työtä tapahtuman aikana. Lippumiehet huolehtivat, että radalla liikutaan ohjeiden mukaan.