Kaupunkien joukkoliikenneuudistukset ovat tuoneet markkinoille halpoja bussilippuja.
Erilaisia uudistuksia on tehty viimeisen vuoden aikana esimerkiksi Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä.
Yle käy läpi neljä reittiä, joissa ilman alennuksia matkustavan aikuisen noin 50 kilometrin matka taittuu nyt alle viiden euron kertamaksulla.
Turun seutuliikenne Föli:
Paimio – Turku – Naantali
Matka: 48 km
Hinta: 2,5 euroa
Aika: n. 1h 40min
Vaihdot: 1
Paimiosta pääsee kulkemaan vajaan 50 kilometrin matkan Turun kautta Naantaliin. Hinta on aikuiselle 2,5 euroa, jos matkan maksaa alueen omalla matkakortilla.
Kyseisellä matkalla olisi edessä vähintään yksi vaihto, minkä lisäksi matka kestäisi useine pysähdyksineen yli puolitoista tuntia.
Paimion ja Turun välinen reitti kulkee vuodenajasta riippumatta molempiin suuntiin vähintään kerran tunnissa aamuvarhaisesta lähes puoleenyöhön asti. Turusta pääsee puolestaan Naantaliin monta kertaa tunnissa.
Paimio liittyi tänä vuonna seitsemän kunnan Föli-joukkoliikennealueeseen, jossa ei ole erillisiä vyöhykkeitä, vaan samat hinnat ovat voimassa koko alueella.
Tampereen seutuliikenne Nysse:
Kuru – Ylöjärvi –Tampere
Matka: 55 km
Hinta: 3,71 euroa
Aika: n. 1h 20min
Vaihdot: 1
Matka Ylöjärveen kuuluvasta Kurusta Tampereelle maksaa matkakortilla 3,71 euroa. Noin 55 kilometrin matka kestää vaihtoineen noin puolitoista tuntia.
Halvan hinnan taustalla on tänä vuonna tehty vyöhykeuudistus. Aiemmin vyöhykkeitä oli kuusi, mutta nyt niitä on vain kolme. Alueeseen kuuluu yhteensä kahdeksan kuntaa.
Vyöhykeuudistuksen myötä Kurun pysäkki sulautettiin osaksi laajempaa vyöhykettä, ja samalla hinta laski reippaasti aiemmasta 7,5 eurosta.
Samaan aikaan vuoroja on karsittu. Sekä Kurusta Tampereelle että Tampereelta Kuruun pääsee ympäri vuoden kolme kertaa päivässä. Bussia pitää vaihtaa kertaalleen Ylöjärvellä.
Jyväskylän joukkoliikenne Linkki:
Hankasalmi – Jyväskylä
Matka: 60 km
Hinta: 4,25 euroa
Aika: n. 1h 10min
Vaihdot: 0
Hankasalmen ja Jyväskylän keskustan välinen matka maksaa nykyään 4,25 euroa matkakortilla. Vajaan 60 kilometrin matka kestää ilman vaihtoja noin tunnin ja vartin.
Vuoroja Jyväskylästä Hankasalmeen ja toisinpäin kulkee tämän hetken kesäaikatauluilla neljä päivässä, mutta talviaikaan sama reitti kulkee arkipäivisin kahdeksan kertaa.
Jyväskylän seutuliikenne laajeni tänä vuonna Hankasalmelle, ja nyt alueeseen kuuluu seitsemän kuntaa. Myös vyöhykkeitä yksinkertaistettiin Tampereen tapaan kolmeen vyöhykkeeseen.
Helsingin seutuliikenne HSL: Siuntio – Helsinki
Siuntio – Helsinki
Matka: 50 km
Hinta: 4,5 euroa
Aika: n. 50 min
Vaihdot: 0
Siuntiosta pääsee Y-junalla Helsinkiin 4,5 eurolla. Hinta on sama matkakortilla ja ilman. Vajaan 50 kilometrin suora junamatka taittuu reilussa 45 minuutissa.
Arkipäivisin Y-junan vuoroväli vaihtelee tunnista muutamiin tunteihin, ja juna kulkee kymmenisen kertaa suuntaansa.
HSL laajeni Siuntioon jo vuonna 2018, ja vuotta myöhemmin alueella toteutettiin mittava vyöhykeuudistus, jossa aiemmat kuntakohtaiset rajat korvattiin neljällä vyöhykkeellä. Alueeseen kuuluu yhdeksän kuntaa.
Liput ovat halpoja, mutta matkustajat harvassa
Mutta miksi liput ovat niin halpoja? Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen mukaan keskeiset syyt ovat matkojen vähäisyys sekä alueiden halu helpottaa joukkoliikennettä vyöhykkeitä karsimalla.
– Pitkien matkojen lippuja myydään todella vähän verrattuna koko joukkoliikennealueiden lipunmyyntiin. Siten pitkän matkan hintatasolla ei ole juurikaan väliä alueen kokonaistalouden kannalta, Liimatainen lisää.
Alueiden laajenemisen taustalla on Liimataisen mukaan halu kytkeä useammat kunnat kaupunkikeskusten työssäkäyntialueeseen. Ja jos halvemmilla lipuilla saadaan korvattua edes osa yksitysautoilla taittuvista työmatkoista, voivat ne olla perusteltuja.
– Jos edes joku saadaan houkuteltua tekemään pitkä matka joukkoliikenteellä oman auton sijaan, niin sillä saavutetaan suuret hyödyt keskuskaupungin henkilöautoliikenteen, pysäköinnin, ja myöskin ympäristön näkökulmasta, Liimatainen sanoo.
Tosin kuluttajien vaakakupissa painaa Liimataisen mukaan ennen kaikkea matka-aika. Siuntion ja Helsingin välistä junamatkaa lukuunottamatta ero yksityisautolla kulkemiseen on esimerkkireiteillä yli puoli tuntia.
Pitkien matkojen halpojen hintojen vastapainona on myös kaupunkikeskuksia suosiva vuorosuunnittelu, sanoo Paikallisliikenneliiton toiminnanjohtaja Minna Soininen.
– Halvalla hinnalla kyllä pääsee, mutta ei ole samaa palvelutasoa kuin keskuksessa, jossa viiden, kymmenen minuutin välein voi päästä eri suuntiin, Soininen sanoo.
Tampereella ja Jyväskylässä nähty vyöhykkeiden vähentäminen on sekä Liimataisen että Soinisen mukaan yleistyvä trendi, joka voi myös tiputtaa joidenkin lippujen hintoja.
– Mitä enemmän on erilaisia hintoja ja hintavyöhykkeitä, sitä vaikeampi joukkoliikennettä on käyttää ja hahmottaa, minkä lipun tarvitsee. Trendi on se, että halutaan tehdä helppokäyttöistä joukkoliikennettä, Soininen sanoo.