Syyskuun alussa Euroopan lentoasemilla otettiin uudelleen käyttöön tiukat nesterajoitukset, joiden mukaan käsimatkatavaroissa voi kuljettaa enintään 100 millilitran nestepakkauksia.
Määräys on aiheuttanut ruuhkia viime päivinä Helsinki-Vantaalla ja monilla muilla Euroopan lentoasemilla, joissa on otettu käyttöön uuden sukupolven käsimatkatavaroiden skannerit. Pahimmillaan jonot ovat venyneet kahteen tuntiin, kun matkatavaroista on kerätty pois liian suuria pakkauksia.
Finnairin mukaan määräyksen vaikutukset lentojen aikatauluihin ovat olleet vähäisiä.
– Joitakin asiakkaita on kuitenkin myöhästynyt lennoilta turvatarkastuksen ruuhkaisuuden vuoksi. Asiasta on pyritty viestimään etukäteen asiakkaille, Finnairin viestinnästä kerrotaan sähköpostitse.
Helsingin Sanomat kertoi keskiviikkona, että myöhästyneitä olisi kymmeniä.
Kokkolalainen Tarja Lahnalampi on tänään matkalla Unkarin Budapestiin. Hänen mukaansa nesteiden pakkaus matkaa varten sujui ongelmitta.
– En ollut kuullut nesterajoitusten muutoksesta, mutta olin valmiiksi varautunut pienillä alle 100 millilitran nestepakkauksilla.
Lahnalammen mukaan Finnair oli ilmoittanut sähköpostilla ennen lentoa, että kentällä on ruuhkaa.
– Johtuen omista juna-aikatauluista, tulin jo kaksi ja puoli tuntia ennen lennon lähtöä kentälle. On ainakin aikaa etsiä portti, Lahnalampi sanoo.
Ruuhkia tuli heti
Finavian matkustajapalveluista vastaavan johtajan Hanna Hämäläisen mukaan ruuhkia alkoi ilmaantua heti, kun uusi nestesääntö tuli voimaan.
– Meillä on päivittäin 50 000-60 000 matkustajaa, ja turvatarkastuksen läpi menee tuhansia matkustajia. Olemme havainneet, että lähes joka toisella matkustajalla on sallittua isompia nestepakkauksia mukana. Tämä yllätti meidät, Hämäläinen sanoo.
Pakkauksia on jouduttu etsimään laukuista turvatarkastuksessa ja se on aiheuttanut ruuhkan. Päänvaivaa voi matkustajille myös aiheutta se, että monet eivät tiedä, että levitettävä ja nestemäinen ruoka lasketaan nesteeksi.
– Esimerkiksi maksamakkara lasketaan nesteeksi. Emme osanneet varautua siihen, että EU määrää palaamaan vanhaan käytäntöön. Meillä on tiedossa, että muutamia ihmisiä olisi myöhästynyt lennoista ruuhkien takia. Meillä ei ole tietoa, ovatko matkustajat noudattaneet uusia määräyksiä.
Finavian mukaan jonotusajat ovat vaihdelleet. Eilen tarkastuksessa oli yli tunnin jono. Tällä hetkellä jonoa on noin viisi minuuttia.
– Pitkä odotusaika ei ole meidän tahtotila. Jos lennolta myöhästyy, asiakkaalla on sopimussuhde lentoyhtiön kanssa, ja siihen tulisi olla yhteydessä.
Lentokenttien skannerit joutuivat syyniin
Euroopan komissio epäilee, etteivät uudet C3-skannerit havaitse luotettavasti räjähteitä yli 330 millilitran nestesäiliöistä.
Rajoitukset pysyvät voimassa, kunnes laitteiden valmistajat pystyvät osoittamaan järjestelmien toimivan luotettavasti. Se edellyttää Euroopan siviili-ilmailukonferenssin ECAC:n uudelleenhyväksyntää laitteille ja työ voi kestää kuukausia.
Japanin Osakan matkaan oli lähdössä sukulaiskolmikko, jonka laukuista ei suuria nestepakkauksia löydy.
– Luimme Finnairin verkkosivuilta, että syyskuun alussa rajoitukset ovat muuttuneet. Valitsin pienemmät pakkaukset kaupasta mukaan, tamperelainen Teemu Penttilä sanoo.
Kolmikko oli osannut varautua turvatarkastusten viivästyksiin.
– Luimme uutisen, että kentällä on häslinkiä, niin tultiin paria tuntia ennen lähtöä paikalle, Heikki Moisio sanoo.
– Laitoimme sitten nesteet menemään ruumaan, Jari Moisio sanoo.
Helsinki-Vantaan läpivalaisulaitteet päivitetään
Finavian turvatoiminnasta vastaava johtaja Ari Kumara sanoo, että Suomeen hankitut laitteet ovat edelleen hyväksyttyjä ja luotettavia, sillä EU-asetus rajoittaa ainoastaan suurinta sallinta nestemäärää.
Laitevalmistajat tekevät parhaillaan EU:n vaatimia päivityksiä läpivalaisulaitteisiin.
– Arviointiprosessi käy virallisen hyväksynnän ja kun Euroopan komissio on se hyväksynyt, niin sen jälkeen Helsinki-Vantaalla olevat laitteet tullaan päivittämään, sanoo Ari Kumara.
Työ kestää vähintään kuukausia.
Helsinki-Vantaalle palkattiin lisää turvatarkastajia
Finavia on kuukauden ajan viestinyt matkustajille ja mediaan uudesta nestesäännön muutoksesta.
– Olemme lisänneet huomattavan suuren määrän asemalle opasteita, jossa asiasta kerrotaan. Lentoasemalla kuulutetaan nestesäännöistä vartin välein. Olemme lisänneet asiakaspalvelijoita turvatarkastuksen edustalle muistuttamaan asiasta. Toki kaikkia ei pysty ruuhka-aikaan muistuttamaan, Finavian Hanna Hämäläinen sanoo.
Finavia on palkannut lisää turvatarkastushenkilöstöä sen jälkeen, kun asiasta heinäkuussa tuli tieto.
Tarkastajan koulutus kestää kaksi ja puoli kuukautta.
– Turvatarkastajalle tehdään aina turvallisuusselvitys, jonka jälkeen erilaiset koulutukset alkavat. Resurssia on siis luvassa enemmän syyskuun loppuun mennessä.
Hämäläisen mukaan turvatarkastuslinjojen määrä suunnitellaan matkustajamäärien mukaisesti.
– Nyt on 9 linjaa auki, turvatarkastajat paikkaavat lisä- ja ylitöin. Tehdään hartiavoimin töitä, Hämäläinen summaa.
Myöhästyitkö lennolta turvatarkastuksen jonojen vuoksi? Kerro siitä meille. Voit laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]
5.9.2024 kello 17.19: Uutisen välotsikkoa muokattu. Aiemmin väliotsikossa luki Finavia palkkasi lisää turvatarkastajia. Otsikko muutettiin muotoon ”Helsinki-Vantaalle palkattiin lisää turvatarkastajia”, koska turvatarjastajat lentokentälle palkkaa Airpro.