Eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen kattojärjestö BEUC on jättänyt asiasta valituksen Euroopan komissiolle.
Eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen kattojärjestö BEUC syyttää suuria videopeliyrityksiä harhaan johtamisesta, jonka tarkoituksena on saada pelaajat käyttämään rahaa pelien sisäisiin ostoksiin.
Järjestö on jättänyt torstaina valituksen asiasta Euroopan komissiolle. Valituksessa on mukana ainakin toistakymmentä Euroopan maiden kuluttajajärjestöä.
Valituksessa on mainittu nimeltä useita maailman suurimmista videopelejä valmistavista yrityksistä kuten Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Roblox Corporation ja Ubisoft.
Valituksessa mainitaan myös muun muassa Clash of Clans -mobiilipelistä tunnettu suomalainen Supercell.
– BEUC:n jäsenjärjestöt ovat havainneet lukuisia tapauksia, joissa pelaajia on harhaan johtamalla saatu käyttämään rahaa. Sääntelyviranomaisten on toimittava ja tehtävä selväksi, että vaikka pelimaailma on virtuaalinen, sen on silti noudatettava oikean maailman sääntöjä, BEUC:n johtaja Agustin Reyna kertoi järjestön tiedotteessa.
Etenkin lapset haavoittuvaisia
Reynan mukaan pelien sisällä käytettävällä virtuaalivaluutalla johdetaan tarkoituksella harhaan kuluttajia ja sillä on merkittäviä vaikutuksia lapsiin.
– Yritykset tietävät hyvin lasten haavoittuvuuden ja käyttävät temppujaan houkutellakseen nuoremmat kuluttajat käyttämään enemmän rahaa.
BEUC:n mukaan kuluttajat ja etenkin lapset eivät ymmärrä digitaalisten tavaroiden todellista arvoa, mikä johtaa heidät kuluttamaan liikaa. Valituksessa toivotaankin, että pelien sisällä ostettavien tavaroiden hinta pitäisi näyttää myös aina oikeassa valuutassa kuten euroina.
BEUC:n mukaan pelien sisällä tehtäviä ostoksia tehtiin maailmanlaajuisesti noin 50 miljardin euron arvosta vuonna 2020. BEUC arvioi lasten käyttävän Euroopassa kuukausittain keskimäärin 39 euroa pelien sisäisiin ostoksiin.
Lasten rahankäytön hahmottamiskyky on rajallinen, ja siihen on helppo vaikuttaa virtuaalivaluutoilla, järjestö kertoo.
Lähteet: AFP, Reuters