Nordean toiminnoissa oli tiistaina taas häiriöitä. Pankin palveluissa on ollut toistuvasti ongelmia jo useiden viikkojen ajan. Pankki on ollut haluton kommentoimaan vikoja.
Anni Kavander,
Teija Santaharju
Nordean pankkipalveluissa oli jälleen tiistaina häiriöitä. Noin kello 16.30 pankki kertoi, että häiriöt oli saatu korjattua ja palvelut palautuvat asteittain normaaleiksi.
Nordean viestinnästä kerrottiin aamupäivällä, että asia on selvityksessä, ja vastauksia luvattiin mahdollisimman pian.
Yle esitti pankille puolisen tusinaa kysymystä aamupäivällä ennen kello yhtätoista. Vastauksia niihin ei ollut tullut iltapäivällä puoli viiteen mennessä.
Tekniset häiriöt vaikuttivat tällä kertaa vaikuttaneet mobiili- ja verkkopankin toiminnallisuuksiin, tunnistautumiseen kolmansien osapuolten palveluihin, osaan korttimaksuihin sekä käteisen nostoon automaateilta.
Pankki tiedotti asiasta viestipalvelu X:ssä.
Pankin verkkosivuilla kerrottiin ongelmien johtuvan aamuyöllä toteutetusta teknisestä päivityksestä. Häiriö vaikutti pankin järjestelmiin, jonka vuoksi asiakkaita pystytään palvelemaan rajoitetusti.
Verkkopalvelujen toimivuutta seuraavan Downdetector-sivuston perusteella Nordean palveluissa alkoi selvä katkospiikki noin kello kymmenen aikaan tiistaiaamuna.
Nordealla oli teknisiä ongelmia myös Ruotsissa. Aftonbladetin mukaan pankin viestinnästä kerrottiin aamulla, että ongelmien selvitys on käynnissä.
Nordealla on ollut toistuvasti ongelmia palveluissaan useiden viikkojen ajan. Yritys on syyttänyt ongelmistaan palvelunestohyökkäyksiä sekä teknisiä muutostöitä.
Finanssivalvonta soisi, että pankkipalvelut pelaavat. Jos häiriöitä on toistuvasti, Finanssivalvonta kiinnittää asiaan huomiota muun muassa jatkuvassa valvonnassa ja tarkastuksissa. Varsinaista ylärajaa ongelmille ei kuitenkaan ole.
Päivitetty 8.10.2024 klo 16.52: Häiriöt ohi. Aikamuotoja muutettu myös.