Bolt-kuski voi saada yhtiön sovelluksen kautta jopa 8 000 euron edestä keikkoja kuukaudessa, mistä kuljettaja voi saada noin 1 500–2 000 euron bruttotulot.
Näin sanoo virolaisen kyytipalveluyhtiön Suomen-maajohtaja Mikael Uusivuori, joka vastasi Bolt-kuskien kritiikkiin Helsingin Sanomissa keskiviikkona.
Vuoden verran Bolt-kyytejä Helsingissä ajanut Nazim Alsaew on eri mieltä.
– En sanoisi, että hän on väärässä, mutta kyse on enemmän teoriasta kuin käytännöstä, hän muotoilee.
Bolt-kuljettajien mielenilmausta aiemmin tällä viikolla järjestämässä ollut Alsaew arvioi, että kuljettaja voi tyypillisesti saada kyytejä noin 5 000 eurolla kuukaudessa.
Se vaatii noin 50 tunnin ajamista viikossa.
– Kesällä kysyntää on enemmän, joten summa voi nousta 5 500 euroon kuukaudessa.
Eniten kysyntää on viikonloppuisin, jolloin Alsaew tekee usein 16–17-tuntiset työpäivät.
– Aloitan perjantaina ja lauantaina noin kello 10–11 aikaan ja lopetan viideltä seuraavana aamuna.
Viikonloppuisin kyytejä saa hänen mukaansa noin 35 vuoroa kohti, arkisin noin 20–25. Viikolla hän ajaa tavallisesti noin kymmenen tuntia päivässä.
Useimmiten kyydit ovat lyhyitä, muutaman kilometrin mittaisia matkoja, joista Bolt laskuttaa minimihinnan, 6,50 euroa. Viikonloppuisin Boltin välittämät kyydit ovat kalliimpia, koska kysyntää on enemmän.
Moni kuljettaja ajaa Alsaewin mukaan kyytejä seitsemänä päivänä viikossa.
Bolt-kuskin pitää olla valmis ajamaan sovelluksen välittämiä kyytejä mahdollisimman paljon, sillä kyytien ottamatta jättäminen tai sovelluksen sulkeminen kostautuu.
– Kuljettajan pisteet laskevat, ja sovellus tarjoaa vähemmän keikkoja.
Autosta isot kulut
Bolt on alustayhtiö, eli se ei itse omista autoja eivätkä kuljettajat ole sen työntekijöitä.
Kyytimaksuista yhtiö pidättää 23 prosenttia välityspalkkiona. Viiden tuhannen euron keikoista se tarkoittaa 1 150 euroa.
Loput Bolt tilittää niin sanotulle fleet ownerille eli auton omistajalle kerran viikossa.
Tästä summasta omistaja maksaa auton kulut, kuten polttoaineen, mahdollisen autolainan lyhennyksen ja koron, vakuutuksen, huollon ja ajoneuvoveron sekä Bolt-sovellukseen tarvittavan sim-kortin, Alsaew kertoo.
Lisäksi kuluja tulee arvonlisäverosta, eläkevakuutuksesta ja kirjanpidosta. Poisto tarkoittaa esimerkkilaskelmassa auton arvon laskua. Jäljelle jäävästä summasta auton omistaja maksaa verot.
Tavallisimmin Bolt-auton omistajat työskentelevät toiminimellä, jolloin tulot verotetaan ansiotuloina.
Alsaewin Ylelle laskemassa esimerkissä kuljettajalle jää verotettavaa tuloa noin viidennes kyytimaksuista, reilu tuhat euroa kuukaudessa. Summa voi olla pienempikin esimerkiksi polttoaineen hinnasta johtuen.
Osa Bolt-kuskeista ei omista autoa itse, vaan työskentelee auton omistajalle. Silloin autoa ajaneen kuljettajan palkkio on Alsaewin mukaan 34 prosentin osuus kyytimaksuista.
Viiden tuhannen euron esimerkissä se tarkoittaa noin 1 300 euron bruttotuloa kuukaudessa.
Kuljettajan palkkion jälkeen jäävällä rahalla auton omistaja ei enää saa auton kuluja maksettua, eikä mitään tuottoa itselleen, Nazim Alsaew sanoo.
Moni kuljettaja onkin hänen mukaansa velkaantunut maksaessaan auton kuluja luotolla.
Boltin päätös nostaa välityspalkkio 23 prosenttiin lokakuun alussa vie varsinkin auton omistavan kuskin entistä ahtaammalle.
– Vaikuttaa siltä, että Bolt kiristää kuljettajia niin tiukalle voi ja maksaa vain sen verran, että auton omistaja juuri ja juuri selviää, Alsaew sanoo.
Bolt: Kuljettajien vaatimukset käydään läpi
Boltin maajohtajan Mikael Uusivuoren mukaan välityspalkkiota nostettiin yhtiön kulujen takia.
– Viimeisimmällä nostolla halutaan kattaa omat juoksevat kulut Suomessa ja mahdollistaa myös investoinnit Suomeen pitkällä aikavälilla, hän sanoi Yle Uutisille torstaina.
Bolt-kuljettajat järjestivät tiistaina mielenilmauksen ja vaativat kyytihintojen nostoa ja välityspalkkion laskemista.
Uusivuoren mukaan kuljettajien vaatimukset käydään läpi ja heidän kanssaan pyritään yhteisymmärrykseen, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty.
Keskimääräinen Bolt-kuski ajoi hänen mukaansa syyskuussa 22 tuntia viikossa.
– Syyskuussa tuntitilitys on ollut kuljettajalle keskimäärin noin 20–35 euron välillä.
”Bolt tietää, että meidän on vaikea saada muuta työtä”
Nazim Alsaewin mukaan Bolt tuntee alustayhtiöiden kyytimarkkinan hyvin.
– Suurin osa kuljettajista on maahanmuuttajia. Bolt tietää, että meidän on vaikea saada muuta työtä.
Miksi kuskit kuten Alsaew eivät hakeudu esimerkiksi kalliimpia taksikyytejä tarjoavan Taksi Helsingin kuljettajaksi?
– Tykkään olla yrittäjänä, en halua palkkatöihin. Taksi Helsingin yrittäjäksi pääsy vaatisi osakkeen ostamista yrityksestä, se maksaisi tuhansia euroja.
Alsaew korostaa, että jatkaa mielellään Boltin kuljettajana, mutta ehtoja olisi syytä parantaa.
Entä jos yhtiö ei suostu kuljettajien vaatimuksiin?
– Ajamisesta en luovu, mutta pitää etsiä toinen, toivottavasti suomalainen alusta.
Osa kuljettajista harkitsee Alsaewin mukaan myös Boltin boikotoimista, jos tilanne ei parane.
Videolla Taron Muradyan ja Nazim Alsaew kertovat, miksi kuljettajat kokoontuivat tiistaina mielenilmaukseen ja vaativat Boltia nostamaan kyytien hintoja ja laskemaan välityspalkkiota.