Huhtasuon yhtenäiskoulun teknisen työn luokassa on tekemisen meininkiä, kun kahdeksannen luokan oppilaat viimeistelevät valinnaisainetunnilla kannellisia puulaatikoita.
Jos työt tehtäisiin koulun määrärahojen varassa, oppilaiden käsissä syntyisi vain pieniä puurasioita ilman kantta, opettaja Pauliina Koivula-Rautjoki toteaa. Materiaalibudjetti on niin tiukka, että opettajan kekseliäisyyden lisäksi lahjoitustavarat ovat kullan arvoisia.
Kasiluokkalaisten laatikon runkoon tarvittavat laudat on lahjoittanut koulun vanhempaintoimikunta, kansimateriaalin koulu on saanut puualan yritykseltä. Yritys antaa koululle tuotannostaan yli jäävää puuta.
Koivula-Rautjoki sanoo, että teknisen työn luokkaan on tervetullutta kaikenlainen raakamateriaali, jota voi hyödyntää opetuksessa. Esimerkiksi lahjoituksena tulleista vanhoista sängyistä saatiin paljon puuta uusiokäyttöön.
Niukkuutta jaetaan muillakin Jyväskylän kouluilla, sillä kaupungin talous on vahvasti miinuksella.
Jyväskylä leikkasi tämän vuoden talousarviossa perusopetuksen Aineet, tarvikkeet ja tavarat -määrärahaa 264 000 euroa. Tänä syksynä määrärahaa pienennettiin vielä 100 000 euroa osana kaupungin talouden syksyn jarrutustoimenpiteitä, perusopetuksen palvelujohtaja Sami Lahti kertoo.
Kaupungin keräämien vertailutietojen mukaan Jyväskylän perusopetuksessa käytettiin viime vuonna suurista kaupungeista vähiten rahaa esimerkiksi opetuskirjallisuuden hankintaan.
Jyväskylässä summa oli 101 euroa oppilasta kohti, kun useimmissa kaupungeissa rahaa käytettiin kymmeniä euroja enemmän.
Yksi kirja voi maksaa lähemmäs 40 euroa, joten tarvikkeiden hankinnasta päättävät rehtorit joutuvat nyt miettimään tarkkaan, mitä koululle ostetaan.
– Kirjoja kierrätetään kauan, kahdeksan vuotta, ja ne alkavat olla aika kuluneita, Huhtasuon yhtenäiskoulun rehtori Kirsi Kallionpää kertoo.
Tämä johtaa siihen, että saman ikäluokan opetuksessa käytössä voi olla eri painoksia, jopa eri kustantajien kirjoja. Tehtäväkirjoja ei enää käytetä, vaan oppilaat tekevät tehtävät vihkoihin.
Digitaalinen opetusmateriaali ei rehtorin mukaan pelasta tilannetta, sillä digikirjoihin on ostettava joka vuosi uudet lisenssit.
– Ja sähköistenkin materiaalien hinnat ovat nousseet kovasti sen jälkeen, kun ne tulivat käyttöön joitakin vuosia sitten, Kallionpää toteaa.
Juustohöylääminen on hänen mukaansa ylittänyt jo kipurajan. Budjetti on niin tiukka, että esimerkiksi käsityötunnille ei osteta ruuvejakaan ilman rehtorin lupaa.
Huhtasuon koulun 8.-luokkalainen Ermin Otajagic sanoo, että kuluneiden oppikirjojen ja pienentyneiden käsitöiden lisäksi säästöt näkyvät myös kotitaloustunnilla, jossa annoskoot ovat pienentyneet.
Kotitalousopettaja Anna Siikaniemi vahvistaa havainnon. Pullataikinakin leivotaan yhden desin taikinaan siksi, että rahaa ei ole isompaan.
– Ja jos tunnilla puhutaan ravitsemussuosituksien mukaisesta lautasmallista, niin se ei kyllä toteudu. Teemme lähinnä aterioiden osia tai maisteluannoksia, Siikaniemi kuvailee.
Opettajan mukaan raha rajoittaa terveellisten raaka-aineiden valintaa.
– Esimerkiksi kotimaisia kasviksia ja marjoja ja talvella myös hedelmiä käytämme todella vähän. Samoin kalan käyttö, käsittely ja syönti on jäänyt vähälle, Siikaniemi luettelee.
Opetuskäyttöön on tosin saatu puolukoita luokkien tekemiltä marjaretkiltä, ja monen tunnin ovat pelastaneet myös koulun oman väen lahjoittamat omenat, luumut tai sienet.
Perusopetusta vaivaa krooninen rahapula, sanoo OAJ
Jyväskylän perusopetuksen ahdinko ei yllätä Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n koulutuspäällikköä Jaakko Saloa.
Hän sanoo, että perusopetusta vaivaa valtakunnallisesti krooninen rahapula, sillä varsinaiseen opetukseen käytetyn rahan määrä ei ole 2000-luvulla noussut reaalisesti juuri lainkaan, vaikka kustannukset ovat kallistuneet ja oppilaiden tuen tarve kasvanut.
Salo huomauttaa, että peruskoululaisten oppimistulokset ovat samaan aikaan heikentyneet kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa. Hän ei väitä, että rahapula olisi syynä oppimistulosten laskuun, mutta toteaa, että nykyisellä rahoituksella tuloksia on vaikea parantaa.
Kerro meille kokemuksesi koulun arjesta
Näkyvätkö perusopetuksen säästöt sinun tai lapsesi koulussa? Oletko lahjoittanut opetuskäyttöön tarvikkeita tai pyytänyt materiaalia omaan luokkaasi? Keräämme tietoja ja etsimme samalla mahdollisia haastateltavia. Voit jättää vastauksesi tämän lomakkeen kautta. Jätäthän yhteystietoihin koko nimesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi. Yle ei luovuta yhteystietoja kolmansille osapuolille.