Rovaniemen kaupunginhallitus käsitteli maanantain kokouksessaan kaupunginjohtajan talousarvioesitystä ensi vuodelle sekä taloussuunnitelmaa vuosille 2026-2028. Matkailun markkinointiyhtiö Visit Rovaniemelle kokous ei tuonut hyviä uutisia.
Kaupunginhallituksen jäsen ja keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Riku Tapio esitti kokouksessa, että kaupunginhallituksen palvelusopimusten ja asiantuntijapalveluiden määrärahoja pienennettäisiin 200 000 eurolla. Esitys hyväksyttiin äänin 8–3.
Käytännössä tämä tarkoittaisi Visit Rovaniemen palvelusopimuksen määrärahojen vähennystä. Palvelusopimuksen kokonaismääräraha on nyt 700 000 euroa, joten 200 000 leikkaus tekisi budjettiin tuntuvan loven.
Saman suuntaisia ajatuksia väläytteli jo viime keväänä Rovaniemen kaupunginvaltuuston vasemmistoliiton ryhmä, joka oli valmis luopumaan Visit Rovaniemestä kokonaan. Tuolloin Rovaniemen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Susanna Viitala (kesk.) toppuutteli ajatusta, mutta myöntää nyt, että määrärahojen leikkaaminen on ajankohtainen.
– Visit Rovaniemi on tehnyt valtavan hienoa työtä. Poliittinen tahtotila kuitenkin on, että yhtiön omistuspohjaa laajennettaisiin ja mahdollisesti lisättäisiin yritysten roolia siinä, Viitala avaa kaupunginhallituksen päätöksiä kaupungin tiedotteessa.
Rovaniemen matkailu on vahvassa kasvussa esimerkiksi lentomatkailijoiden määrällä mitattuna. Viime vuonna Rovaniemen lentoaseman matkustajamäärä oli 738 003 matkustajaa, ja tänä vuonna määrän arvioidaan kasvavan 10 prosenttilla. Lisäksi Rovaniemelle saavutaan mm. junalla.
”Ajatus kuulostaa käsittämättömältä”
Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen on ihmeissään ajatuksesta. Hänen mukaansa uutinen on heillekin vielä tuore, mutta on selvää, että nyt ei ole oikea aika karsia rahoituksesta, kun kesämatkailun edistäminen vaatii erityistä painottamista.
– Kesän eteenpäin vieminen uudempana matkailukautena vaatii enemmän puskuria ja voimavaroja kuin ennen. Lisäksi halutaan kehittää raideliikennettä lentomatkustamisen rinnalla. Tässä on monta asiaa: kestävyys, vastuullisuus, kesä uutena kautena. On selvää, ettei näitä voi rahoittaa pienemmällä budjetilla, Kärkkäinen toteaa.
Kesämatkailun edistäminen on Kärkkäisen mukaan asia, jota tehdään juuri nyt. Kärkkäinen muistuttaa, että kesämarkkinoinnin tekeminen vaatii euroja vähintään saman verran kuin talvimarkkinointi vaati aikanaan ja vieläpä pitkän ajan.
Matkailumarkkinointi itsessään on myös Kärkkäisen mukaan muutoksessa. Nykyisin ryhmämatkailijoita nähdään yhä vähemmän ja yksilömatkailijoiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Markkinointitoimet yksilömatkailijoille eivät tule ryhmiä halvemmaksi.
– Yksilömatkailijoille suunnattava markkinointi verkossa ja digikanavissa on huomattavasti kalliimpaa kuin se matkanjärjestäjien perinteinen markkinointityö. Matkailumarkkinointi on muuttunut, ei halvemmaksi vaikka digitaaliset kanavat ovat varsin tavoittavia. Myös nämä isot, rakenteelliset muutokset tulisi nyt huomioida, Kärkkäinen summaa.
Vastuu siirtyy yhä enemmän yrityksille
Rovaniemen kaupunki on tällä hetkellä Visit Rovaniemen suurin omistaja 51 prosentin omistuksella. Loput 49 prosenttia omistuksesta jakautuu yli 240 yrityksen kesken ja osakkuusmäärä kasvaa jatkuvasti.
Viime keväänä kerrottu uutinen Visit Finlandin leikkauksista siirsi Kärkkäisen mukaan jo vastuuta alueille. Yhteistyötä yrittäjien kesken on hänen mukaansa tehty ahkerasti, jotta Suomen valtion jättämää vajetta saataisiin paikattua.
– Nyt kun vastuu kääntyy jälleen enemmän taas yritysten suuntaan, niin tässä on yhdessä tekemisen pelisääntö hukassa. Yrityksillä onkin nyt pohdittavana yhtiön omistussuhdetta jatkossa, millaisia muutoksia kenties tarvitsee tehdä. Uskon, että rahoitushalukkuutta meidän alueen yrityksillä edelleen on, koska he ovat vahvasti sitoutuneet kesäkauden kehittämiseen.
Samoilla linjoilla on myös rovaniemeläisen ohjelmapalveluyritys Lapland Safariksen toimitusjohtaja Rami Korhonen, joka näkee ensiarvoisen tärkeäksi tarttua lumettoman ajan matkailuun juuri nyt, kun on otollinen hetki.
– Ajoituksellisesti kesämatkailun näkökulmasta nyt on mahdollisimman huono hetki kaikenlaisille leikkauksille. Jos nyt ei saada kesää käyntiin, voi seuraava tilaisuus tulla vasta useamman vuoden päästä.
Lappi on Korhosen mukaan saavuttanut kriittistä tunnettuutta, joka on talven osalta hyvällä tasolla, mutta kesän osalta lähes olematonta. Matkailun taloudelliset vaikutukset Rovaniemelle ovat hänen mukaansa selkeät ja tie olisi juuri nyt avoinna kestävälle kasvulle lumettoman ajan sesonkiin. Yritykset toteuttavat myös omia markkinointitoimenpiteitään, mutta kansainvälisessä markkinoinnissa yksittäisen yrityksen merkitys pienenee ja kohdetason markkinoinnin ja tunnettuuden merkitys korostuu.
– On äärimmäisen lyhytnäköistä ajattelua leikata rahoitusta nyt. Nyt pitäisi saada ensimmäiset lumettoman ajan reittiavaukset kannattaviksi lento-operaattoreiden näkökulmasta ja se vaatii meiltä vahvaa markkinointia lähtömarkkinoiden suuntaan ja siihen tarvitaan rahaa, Korhonen painottaa.
Riku Tapio: Uusia askelmerkkejä mietittävä ripeästi
Esityksen kaupunginhallituksen palvelusopimusten ja asiantuntijapalveluiden määrärahojen leikkaamisesta tehnyt Riku Tapio ymmärtää Kärkkäisen huolen. Nykyisessä taloustilanteessa on hänen mukaansa kuitenkin pakko pohtia miten yhteistyötä lisättäisiin, jotta taloudellinen resurssi saataisiin mahdollisimman tehokkaasti käyttöön.
Visit Rovaniemen rahoituksen kohtalo on seuraavaksi kaupunginvaltuuston käsissä, joka käsittelee talousarvioesitystä maanantaina 11. marraskuuta.
Lisätty 1.11. kello 7.39 Rovaniemen matkailijamäärät lentoasemilla.