Taloyhtiön mielestä isännöitsijä ei vastaa sähköposteihin tai vastaa viikkojen päästä. Tiedottaa isosta remontista mahdollisimman myöhään, veloittaa lausunnosta asunto-osakkaan mielestä ylihintaa. Tutun suosimistakin epäillään.
Taloyhtiön ja sen osakkaiden asioita pyörittävän isännöitsijän väliset henkilökemiat ovat monesti kaukana hymykilpailusta. Se on selvinnyt Kuluttajaliiton asumisneuvontaan erikoistuneelle juristille Timo Niemelle. Hän saa osakkailta vuosittain pari sataa yhteydenottoa taloyhtiön ongelmista. Soitonaiheet liittyvät yleensä kunnossapitoon, muutostyöilmoitusten käsittelyyn ja isännöitsijätodistuksen hintaan.
Näitä yhdistää kuitenkin yksi iso muu harmituksen aihe.
– Se on se, kun isännöitsijä ei vastaa viesteihin ja sähköposteihin. Se on kauhean yleistä missä tahansa taloyhtiön ongelmassa, että isännöitsijää ei vaan saada kiinni tai vasta viikkojen päästä, Niemi kertoo.
Eivät vain asiat riitele
Tyytymättömyys on saattanut kyteä vuosia. Harva nimittäin soittaa Niemelle pikaistuksissaan heti, vaan ärtymystä on voitu padota pitkäänkin ennen puhelimeen tarttumista.
– Soittajissa on aika paljon vanhempia ihmisiä, miehiä ja naisia. Pieni vaikutelma on syntynyt, että naisten huolia ei oteta taloyhtiöissä yhtä vakavasti kuin miesten, Niemi kertoo.
Niemen mukaan aikaavievimpiä kiistoja ovat ne, joissa asioiden ohella riitelevät myös ihmiset. Väleihin on kasautunut kaunaa eri syistä.
– Onko osakas käyttänyt joskus turhan kärkästä kieltä tai onko isännöitsijä jostain syystä loukkaantunut osakkaan käytökseen. Sitten yhteistyö ei suju. Kylppäriremontti voi viivästyä tai muuta.
Syitä yhteistyön tökkimiseen kyllä piisaa. Yhtiökokoukset voivat edetä monen mielestä liikaakin isännöitsijän pillin mukaan ja erilaiset isännöitsijän lausunnot ja todistukset maksavat monen mielestä turhan paljon vaivaan nähden.
– Palkkiot ovat yleensä satasia, laajasta remontinvalvonnasta voi olla muutama tonni, Niemi kertoo.
Niemen mukaan toisinaan epäillään isännöitsijän myös suosivan tuttavafirmaa ja ylihinnan maksua remonteista ilman kilpailutusta.
Tiedotus tökkii
Kärhämää riittää, mutta Niemen mielestä se keskeisin ongelma on tiedotuksen hitaus tai vähyys.
– Taloyhtiöissä ei tiedoteta asioista. Ei kerrota taloustilanteesta, ei remonttisuunnitelmista. Ison taloyhtiön osakkaat saattavat saada tiedon miljoonien eurojen putkiremontista ensimmäistä kertaa vasta yhtiökokouskutsusta, jossa on tarkoitus päättää remontista.
Niemen mukaan vastuu tiedottamisesta on isännöitsijällä, koska hän käytännössä hoitaa taloyhtiön jokapäiväistä hallintoa muutenkin.
Isännöintiliitto: ongelmia on
Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva myöntää suoraan, että ongelmia on isännöitsijöiden ja osakkaiden väleissä. Näitä nousi esiin muun muassa isännöinnin laatututkimuksesta, jonka Isännöintiliitto ja Kiinteistöliitto toteuttivat yhdessä.
Koro-Kanervan mukaan keskimäärin isännöintiin ollaan aika tyytyväisiä, mutta kyselystä paljastui taloyhtiöiden osakkaita ärsyttäviä asioita.
– Niistä yksi on juuri se, että ei vastata yhteydenottoihin, puheluihin tai sähköposteihin. Toinen on, että ei viedä loppuun asioita, joista on yhdessä sovittu hallituksessa, Koro-kanerva listaa.
Tulipalojen sammuttelua
Koro-Kanervan mukaan koko problematiikka kilpistyy kahteen seikkaan. Ensiksikin isännöitsijöillä on monesti liikaa taloyhtiöitä isännöitävänään.
– Jollain voi olla 50 taloyhtiötä. Jos sen jakaa kuukauden työtunneille, niin siitä voi laskea, paljonko isännöitsijällä on tosi asiassa aikaa per taloyhtiö. Työ on silloin lähinnä tulipalojen sammuttamista, Koro-Kanerva huomauttaa.
Aikaongelma helpottuu vähentämällä isännöitäviä taloyhtiöitä. Miksi moni ei näin tee?
– Ala on tosi hintakilpailtu, siis todella vahvasti hinnalla kilpailtu. Siksi tietyillä isännöintitahoilla on jopa kohtuuttoman paljon kohteita hoidettavanaan, Koro-Kanerva sanoo.
Muuten ei palkoille oikein pääse.
Lomaltakin hätyytellään
Hänen mukaansa toinen syy ongelmiin piilee osakaskunnan ja hallitusten muuttumisessa aikaisempaa vaativammiksi.
– Isännöitsijät sanovat, että hallitukset lähettävät yhteydenottoja kohtuuttoman paljon. Samalle ne olettavat, että viesteihin vastataan heti ja iltaisin ja viikonloppuisin ja lomaltakin.
– Tuntuu, että odotukset isännöintiä kohtaan ovat kohtuuttomia. Taloyhtiön odotusten pitäisi lähteä siitä, kuinka paljon isännöitsijä pystyy käyttämään työaikaansa taloyhtiön asioiden hoitoon hinnalla, jolla isännöintisopimus on tehty, Koro-Kanerva huomauttaa.
Koro-Kanervan mukaan liian alas vedettyä kuukausihintaa voidaan kompensoida esimerkiksi isännöitsijätodistuksen veloituksella.
– Silloin osakas maksaa käytännössä siitä, mistä taloyhtiön pitäisi maksaa, Koro-Kanerva huomauttaa.
Hinta puhuttaa
Koro-Kanervan mukaan isännöitsijätodistuksen hinta puhuttaa kahvipöydissä. Ihmetellään, miten yksi tulostimen napinpainallus voi maksaa niin paljon.
– Tosiasiassa todistukseen sisältyy valtava vastuu. Jos siihen jää virhe, isännöitsijä vastaa siitä rahapussillansa. Tämä on realisoitunut monta kertaa.
Koro-Kanervan mukaan nimenomaan vastuu ja tietojen oikeellisuus maksaa todistuksessa, ei tulostus paperilapulle.
Koro-Kanervan mukaan alalta uupuvat pelisääntöjen sopimuskeskustelut. Taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden pitäisi Koro-Kanervan mukaan selkeästi sopia siitä, miten keskinäisiä asioita hoidetaan ja kuinka nopeasti esimerkiksi viesteihin vastataan.
– Ei hallituksia ärsytä vastaako isännöitsijä viikon tai kahden päästä, jos ne tietävät, että vastaa. Siis tietävät, missä mennään.