Esimies ei saa velvoittaa ottamaan ylikuormaa, mutta myös kuljettajalla on ilmoitusvelvollisuus ja mahdollisuus kieltäytyä määräyksiä rikkovasta tehtävästä.
Jyri Tynkkynen,
Pirkko Kukko-Liedes
Lapin rajavartiostossa keskiviikkona tapahtunut vakava telakuorma-auto-onnettomuus on jälleen herättänyt kysymyksiä varusmiespalveluksen turvallisuudesta ja turvallisuusohjeiden noudattamisesta.
Ivalon onnettomuudessa 23 varusmiestä loukkaantui, kun telakuorma-auto suistui tieltä ja kaatui. Kyseisessä ajoneuvossa saisi olla vain 17 ihmistä.
Palvelusturvallisuusupseeri Eki Lamminmäki pääesikunnan koulutusosastolta sanoo, ettei ylikuormaus varusmiespalveluksen harjoituksissa ole tavallista.
– Ylikuormaaminen ei ole kovinkaan yleistä, eikä sitä tunnisteta tällä hetkellä. Kuljettajahan aina vastaa kuormasta, ja kuljettaja on velvollinen pitämään huolen siitä, että henkilömääriä ei ylitetä, Lamminmäki vastaa.
Voiko varusmieskuljettaja kieltäytyä ottamasta ylilastia, jos hänet määrätään ottamaan enemmän ihmisiä kuin saisi ottaa? Kuka kantaa vastuun?
– Tämä vastuu jakautuu vähän kahtia. Meillä liikenneturvallisuusmääräys edellyttää, että esimies ei velvoita ottamaan ylikuormaa, mutta myös kuljettajalla on ilmoitusvelvollisuus. Eli jos tulee ylikuormakäsky, niin kuljettaja joutuu sen ilmoittamaan.
– Jos käskyä edelleen jatketaan eli käsketään ottamaan ylimääräistä, kuljettaja on velvollinen kieltäytymään tästä tehtävästä, mikäli annettuja määräyksiä joudutaan rikkomaan.
Varusmiehellä ei siis ole pelkästään oikeus, vaan suorastaan velvollisuus kieltäytyä?
– Kyllä, kyllä.
Ohjeita ja määräyksiä tarkennetaan turvallisuussuositusten mukaan
Viime vuosina on tapahtunut useita onnettomuuksia, joissa palveluksessa olleita varusmiehiä on kuollut tai loukkaantunut. Esimerkiksi vuonna 2017 tasoristeysonnettomuudessa kuoli kolme varusmiestä ja neljä loukkaantui. Viime vuonna yhdeksän varusmiestä oli vaarassa hukkua Uudenmaan prikaatin tasokokeessa.
Lamminmäki vakuuttaa, että palvelusturvallisuus otetaan Puolustusvoimissa vakavasti.
– Kyllä viime vuoden valitettavat tapahtumat ovat aiheuttaneet sen, että palvelusturvallisuus ja siihen liittyvä riskienhallinta ja aktiivinen ilmoituskulttuuri poikkeamista ovat meillä ihan pääteemoja tällä hetkellä Puolustusvoimissa, etenkin työ- ja palvelusturvallisuuspuolella, Eki Lamminmäki kertoo.
Vakavat onnettomuudet tutkitaan aina tarkasti. Tutkinnat ovat monesti johtaneet turvallisuussuosituksiin, joiden perusteella Puolustusvoimat on tarkentanut ja muuttanut ohjeistuksiaan.
– Esimerkiksi viime vuoden Uudenmaan prikaatin vesistöonnettomuuden jälkeen kyseiseen toimintaan on laadittu kokonaan uusi tarkentava varomääräys, miten rantautumisen tulee tapahtua, kertoo palvelusturvallisuusupseeri Eki Lamminmäki.
Lamminmäen käsityksen mukaan esimerkiksi komentajien ja esimiesten suhtautuminen palvelusturvallisuuteen on parantunut, ja palvelusturvallisuutta pidetään tärkeänä.
Lapin rajavartiosto aloittaa Ivalon onnettomuudesta palvelusturvallisuusselvityksen. Tapahtunutta tutkivat myös Onnettomuustutkimuskeskus ja Lapin poliisi.