Kuuden vuoden aikana sauna- ja spavalmistaja Harvia on kasvattanut markkinoitaan Yhdysvalloissa merkittävästi. Yrityksen arvioiden mukaan sama tahti jatkuu myös tulevaisuudessa.
Kuusi vuotta sitten Harvia oli Yhdysvaltain saunamarkkinoilla mitätön tekijä. Nykyisin maa on yhtiön suurin markkina-alue ja se tuo Harvian kaikesta myynnistä kolmanneksen.
Keskimääräinen vuosikasvu Yhdysvalloissa on ollut noin 40 prosenttia, ja sama kasvu on jatkumassa myös tänä vuonna. Harvian toimitusjohtajan Matias Järnefeltin mukaan kasvun taustalla on monien tekijöiden summa.
Saunatietoisuus on kasvanut merkittävästi Yhdysvalloissa, mikä on luonut suotuisan ympäristön Harvian tuotteille. Vuonna 2018 yritys teki strategisesti tärkeän kaupan ostamalla Almost Heaven Saunas LLC:n liiketoiminnan. Yrityskauppa antoi Harvialle vahvan jalansijan Yhdysvaltojen markkinoilla.
Trumpin valintaa ei koeta uhkana
Yhdysvaltojen poliittinen tilanne ei ole ollut esteenä Harvian kasvulle. Yritys on menestynyt kuuden vuoden aikana sekä Trumpin että Bidenin kausilla.
Järnefelt arvioi, että tuleva republikaanijohto alentanee tuloverotusta, mikä lisäisi kuluttajien ostovoimaa. Lisäksi tuontitullien mahdollinen nousu voisi olla hyödyksi Harvialle, koska 70 prosenttia sen Yhdysvalloissa myydyistä tuotteista valmistetaan maan rajojen sisäpuolella. Kilpailijat taas tuovat pääosin tuotteita ulkomailta, kuten Kiinasta.
Järnefelt arvioi myös, että republikaanien mahdollinen yritysverotuksen pienentäminen Yhdysvalloissa olisi Harvialle eduksi, sillä suuri osa yrityksen tuloksesta tehdään siellä.
Yhdysvaltojen saunamarkkinat ovat vielä alkutaipaleella, ja kasvupotentiaali on valtava. Järnefeltin mukaan tällä hetkellä maassa on noin miljoona saunaa ja kotitalouksia on noin 130 miljoonaa, mikä tarkoittaa alle yhtä saunaa sataa kotitaloutta kohden.
Järnefelt on erittäin optimistinen Yhdysvaltojen markkinoiden suhteen, ja hän näkee siellä runsaasti mahdollisuuksia kasvattaa Harvian liiketoimintaa jatkossakin.