Etniset kaupat toivottavat suomalaiset marketit tervetulleiksi mukaan kilpailuun asiakkaista. He eivät usko markettien pystyvän täysin vastaamaan kysyntään halal-lihasta.
Reeta Cremin,
Olli-Pekka Kursi
Vantaan Myyrmäen Yalla-ruokakaupan kauppias Sara Al-Zankanah luki tällä viikolla Ylen nettisivulta ilolla, että suomalaiset isot ruokamarketit ottavat alueensa vieraskieliset ja monikulttuuriset asiakkaat huomioon valikoimissaan.
– Tämä tuo mahdollisuuksia etnisille kaupoille, Al-Zankanah sanoo.
Ylen jutussa kerrottiin, että muun muassa Vantaan Myyrmäessä isot suomalaiset ruokamarketit ovat muokanneet valikoimiaan enemmän alueen asukkaille sopivaksi.
Vantaalla lähes 30 prosenttia väestöstä on vieraskielisiä.
Isojen ruokamarkettien valikoimissa on Myyrmäessä nyt vähemmän jauhelihaa, makkaraa ja nakkeja, mutta sitä vastoin enemmän isoja riisisäkkejä, kanaa, vegetuotteita, mausteisia kastikkeita ja yrttejä.
Al-Zankanahin mukaan suomalaisten isojen markettien ruokavalikoiman muutos tuo etniset tuotteet tutuiksi myös kantaväestön ihmisille. Siksi se on etnisille kaupoille mahdollisuus ja positiivinen asia.
– Mitä enemmän tuotteet saavat näkyvyyttä koko väestön keskuudessa, sitä parempi se on meille, Al-Zankanah sanoo.
Myös Taj Mehal Afro-Asian Marketin yrittäjä Tauqeer Qureshi pitää positiivisena, että suuret suomalaiset ruokamarketit ovat ottaneet vieraskielistä väestöä huomioon valikoimissaan.
– Se tuo tervettä kilpailua. Ja meille vain hyvä asia, jos ihmiset näkevät näitä tuotteita enemmän, Qureshi sanoo.
Etniset kaupat kilpailevat hinnoilla
Ainakaan vielä suurten suomalaisten ruokaketjujen etniset kuivatuotteet, hedelmät tai yritit eivät ole vaikuttaneet Al-Zankanahin mukaan heidän liikevaihtoonsa negatiivisesti.
Al-Zankanah sanoo, että he kilpailevat juuri hinnoilla, eikä heillä ole tarvetta nostaa hintoja.
– Uskon siihen, että mitä pienemmällä katteella myydään, sitä enemmän me myymme, Al-Zankanah sanoo.
Al-Zankah sanoo, että häntä jopa ahdistaa, jos tuotteet ovat liian kauan hyllyssä. Yalla-kauppoja on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla kolme.
– Jos minä kävelen hyllyn ohi ja näen purkit siinä samassa hienossa järjestyksessä, missä ne on alun perin laitettu esille, niin se ahdistaa minua. Sen takia olen sitä mieltä, että myydään mahdollisimman paljon hyvin vähäisellä katteella.
Lisäksi Al-Zankah sanoo, että suomalaiset ruokamarketit ovat hyvin varovaisia ottamaan uusia etnisiä tuotteita valikoimiinsa.
Al-Zankah ei siksi usko, että Suomen kauppoihin tulee yhtä paljon etnisiä tuotteita kuin vaikka Saksassa, vaikka sitä Al-Zankah toisaalta juuri toivoo.
– Saksassa on todella paljon etnisiä tuotteita ruokamarketeissa. Mitä enemmän se lähtee täälläkin kasvuun, sitä parempi se meille on.
Halal-liha pitää asiakkaat etnisissä kaupoissa
Al-Zankah sanoo, että muslimien suosima halal-liha pitää asiakkaat kuitenkin pitkälti vielä heillä.
Halal-lihan myynti on suomalaisille isoille ruokamarketeille edelleen haaste.
Täysin oikeaoppinen halal-liha on Suomen lainsäädännön mukaan kielletty. Siinä eläin teurastetaan ennen tainnutusta. Lainsäädäntö antaa Suomessa mahdollisuuden tainnuttaa ja teurastaa yhtä aikaa.
Tiukkojen muslimien sääntöjen mukaan liha pitää myös siunata ennen teurastusta, eli mukana teurastuksessa pitäisi oikeaoppisesti olla muslimi paikalla siunaamassa liha ennen teurastusta.
Al-Zankahin mukaan Suomen muslimiväestöllä saattaisi olla ongelmia luottaa, että suomalaiset ruokakaupat tietäisivät halal-lihasta tarpeeksi. Siksi he hakevat halal-lihan edelleen etnisistä kaupoista.
– Yksinkertaisesti johtuen siitä, että muslimit haluavat olla täysin varmoja, että liha on teurastettu islamilaisen tavan mukaisesti.