Jyväskylässä Louhunsalmen sillan vaijeri katkesi viikonloppuna. Kahden saaren asukkaat olivat hetkellisesti jumissa.
Jyväskylässä sattui sunnuntaina erikoinen tilanne, kun Louhunsalmen riippusillan tukivaijeri katkesi. Silta on ainut reitti Lehtisaareen ja Muuratsaloon, jotka ovat satojen asukkaiden saaria Jyväskylässä.
Sillan saa tällä hetkellä ylittää yksi auto kerrallaan, eikä vielä ole tiedossa, miksi vaijeri katkesi. Jyväskylän katupäällikkö arvelee, että lauantai-illan myrskyllä saattoi olla osuutta asiaan.
Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä pitää asiaa epätodennäköisenä. Hän ei ota kantaa Louhunsalmen siltaan, mutta kommentoi asiaa yleisellä tasolla.
Äijälän mukaan teräksisten riippusiltojen vaijerit eivät tyypillisesti katkea tuulen vuoksi. Hän kertoo, että siltojen suunnittelussa on kautta aikojen otettu huomioon sään ääri-ilmiöt, ja siltarakenteet ovat varsin sietokykyisiä mahdollisille vaurioille.
Äijälän mukaan riippusillan vaijerin katkeamisen aiheuttaa tuulta todennäköisemmin esimerkiksi kova törmäys tai korroosio eli materiaalien syöpyminen. Korroosion vuoksi rakenteen kestävyys on alkuperäistä huonompi.
Tuulta suurempi uhka on siltojen korjausvelka. Huonokuntoisia maantiesiltoja ja risteysramppeja on Suomessa yhä enemmän.
Riippusiltoja ei ole paljon
Louhunsalmen silta on teräksinen riippusilta, joka on tyypiltään harvinainen. Valtion tieverkolla on tällä hetkellä noin kymmenen riippusiltaa, kun kaikkiaan siltoja on valtiolla noin 15 000.
Siltoja on myös kuntien omistuksessa. Esimerkiksi Louhunsalmen silta siirtyi ely-keskukselta Jyväskylän kaupungille noin kymmenen vuotta sitten.
Markku Äijälän mukaan riippusilloissa on haasteita: niissä on esimerkiksi monimutkainen rakenne, joten ongelmia voi esiintyä useissa kohdissa. Muun muassa vaijereita täytyy korjata useammin kuin tavallisen betonisillan rakenteita.
– Riippusilloissa on enemmän huollettavaa ja kunnossa pidettäviä osia.
Teräksisiä riippusiltoja rakennettiin pääasiassa 1960-luvulla. Louhunsalmen silta otettiin käyttöön vuonna 1957.
Lehtisaaren asukkaat toivoivat sunnuntaina, että silta saataisiin nopeasti normaaliin käyttöön.