Viranomainen vastaanottaa verrattain vähän valituksia jakeluvirheistä. Valtaosa virheistä korjaantuu postinsaajan ja jakeluyhtiön välillä.
Joensuulainen kampaamoyrittäjä Reetta Miettinen oppi kantapään kautta, ettei kirjeiden jakeluyhtiöihin voi täysin luottaa. Postinsaaja voi joutua perintään tai jopa ulosottoon.
Joensuussa huhtikuussa Postin rinnalla aloittanut jakeluyhtiö Pisa Jakelu jakoi yli kuusi kuukautta postia väärään ja hylättyyn laatikkoon. Joensuun Rantakylän ostoskeskuksen sijasta osa yrittäjien posteista oli jaettu viereisen rakennuksen ruokakaupan seinässä sijaitsevaan laatikkoon.
Tilanne paljastui sattumalta, kun lastauslaiturilla tauolla ollut kaupan työntekijä huomasi, että postinkantaja jättää kirjeitä laatikkoon, joka ei ole käytössä.
Jakeluvirheestä koitui pienyrittäjälle isoja ongelmia ja yli tuhat euroa ylimääräistä maksettavaa.
– Laskutusyhtiöstä soitettiin minulle, että laskut on maksamatta ja tiedusteltiin, milloin aion ne maksaa. Minä en ollut koskaan saanut kyseisiä laskuja itselleni, kertoo kampaamoyrittäjä Reetta Miettinen.
Miettinen alkoi selvittää asiaa ja sai tietää, että vakuutukset oli irtisanottu ja osa vuokrista maksamatta.
– Entäs jos olisi sattunut vaikka vesivahinko? Kuka olisi korvannut aiheutuneet vahingot? kysyy Miettinen.
Miettinen ja muut ostoskeskuksen yrittäjät eivät voineet aavistaa, että heidän postiaan oli hukassa, koska osa laskuista ja kirjeistä oli tullut koko ajan oikeisiin postilaatikoihin alueella toimivan toisen jakeluyhtiön jakamana.
Vajaa kaksi kuukautta sitten jakeluyhtiö Pisa Jakelun edustaja ilmestyi kampaamoon mukanaan suuri nippu kadonneita kirjeitä. Pinkassa oli myös perintäyhtiön karhukirjeitä, joissa oli satojen eurojen perintäkulut.
Yhteensä 45 kirjettä oli jäänyt saapumatta ajallaan.
Kirjepostiin liittyvät valitukset ovat harvinaisia
Postilakia ja erityisesti kirjepostia valvovaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin on tänä vuonna saapunut noin 1 100 yhteydenottoa postipalveluihin liittyen.
Yhteydenotot koskevat viivästyneitä ja kadonneita lähetyksiä, virheellistä jakelua ja toimipisteiden lakkauttamisia. Traficom ei erittele yhteydenottoja jakeluyhtiöittäin tai alueittain.
Kuluttaja-asiakkaita palveleva Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että kirjepostiin liittyviä valituksia käsitellään vuositasolla alle sata. Tänä vuonna niitä on ollut työn alla vain 50.
Traficomin mukaan jakeluhäiriöistä tulee ensin ilmoittaa jakelusta vastaavalle postiyritykselle.
– Valtaosa jakeluvirheistä korjaantuu, kun postinsaaja on jakeluyhtiöön yhteydessä. Tarkempaa tietoa jakeluvirheiden määristä meillä ei ole, kertoo lakimies Markus Ström Traficomista.
Suomessa kirjepostia jakaa tällä hetkellä 14 eri toimijaa. Jakelu vapautui luvanvaraisuudesta vuonna 2016 tehdyn postilain uudistuksen myötä. Muutos ei ole näkynyt valitusten määrän kasvuna. Yksittäinen ihminen voi silti joutua joskus hyvinkin ikävään tilanteeseen.
– Minulta on mennyt aikaa ja rahaa asioiden selvittämiseen. Mietityttää, jääkö tästä joku maksuhäiriömerkintä, kun laskuja meni niin paljon ulosottoon, yrittäjä Reetta Miettinen pohtii ja viittaa yli tuhannen euron ylimääräisiin viivästyskorko- ja perintäkuluihin.
Pisa Jakelun liiketoimintajohtaja Taru Ojala myöntää virheen.
– Me olemme selkeästi jakaneet väärin. Valitettavan myöhään tuli tietoon väärä jakelupiste.
Ojalan mukaan Pisa Jakelu on päättänyt korvata kampaamoyrittäjälle kaikki jakeluvirheestä suoraan aiheutuneet kulut.
Jakeluyhtiö on toistaiseksi luopunut Purosuunkadulla toimivan ostoskeskuksen postinjakelusta.
Kampaamoyrittäjä ei enää luota perinteiseen postiin.
– Pyrin siihen, että saisin kaiken hoidettua sähköisesti. Valitettavasti en hirveästi enää tästä eteenpäin luota siihen, että posti tulisi perille, Reetta Miettinen tuumaa.
Otsikkoa oikaistu klo 18.00. Yrittäjä joutui perintään, ei ulosottoon.