Laivoja lastannut ja purkanut kymmeniä metrejä korkea nosturi muuttuu ammattilaisten käsittelyssä terästeollisuuden raaka-aineeksi, josta voidaan tehdä esimerkiksi autojen osia.
Kouvolalaisessa romutusfirmassa on meneillään kierrätysprojekti, jollaista ei Suomessa kovin usein tapaa.
Metallin kierrätykseen erikoistunut romualan yritys purkaa ja paloittelee uusiokäyttöä varten laivojen lastauksessa käytettyä korkeaa satamanosturia. Toiminnassa ollessaan nosturin torni hipoi 40 metrin korkeutta.
Käytöstä poistetun nosturin käsittelystä vastaa Kymen Tarvemetalli oy.
Videolla yrityksen hankintapäällikkö Timo Hovi kertoo, mitä satamanosturin teräkselle romupihalla seuraavaksi tapahtuu.
Myös Suomen romukauppiaiden liiton mukaan satamanosturin päätyminen romutettavaksi on varsin harvinaista.
– Ei missään nimessä Suomen kokoisessa maassa nostureita esimerkiksi joka viikko päätetä purkaa, mutta silloin kun näin tapahtuu, niin yrittäjämme ovat usein paikalla, kertoo liiton toiminnanjohtaja Hanna Kokko-Kallio.
Suomalainen metalli- ja terästeollisuus käyttää raaka-aineenaan runsaasti kierrätysmetallia. Sen osuus raaka-aineesta esimerkiksi Imatran terästehtaalla on yhtiön mukaan 97 prosenttia.
Autot ja ruohonleikkurit
Isoja satamanostureita tavallisempia kierrätystavaroita romutusfirmoissa ovat esineet ja tavarat, jotka ovat tuttuja kotien pihapiireistä.
– Autojen romuttaminen on yleistä. Myös ruohonleikkureita ja teräksisiä aitatolppia tulee paljon, kuvailee Timo Hovi romufirman tavallista arkea.
Myös isot työkoneet kuten kauhakuormaajat tai esimerkiksi lakkautettavat paperikoneet ja niiden osat voivat päätyä kierrätykseen romutusfirmojen kautta.
Lakkautus onkin sana, joka yleensä tietää romufirmoille töitä.
– Aina kun tehdas lopetetaan tai vaikkapa puretaan urheiluhalli tai jokin muu kohde, jossa on metalleja, niin siellä on romukaupalle töitä, sanoo toiminnanjohtaja Hanna Kallio-Kokko.
Metallia ei romupihoilla käsitellä pelkästä kierrättämisen ilosta, sillä kyse on bisneksestä.
Suomen romukauppiaiden liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Jäsenyrityksiä liitolla on noin 90.
Nosturin nopea muodonmuutos
Kymen Tarvemetallille purettavaksi tullut entinen satamanosturi on yrityksen romupihalla kooltaan lähes jättimäinen. Kymmeniä metrejä teräksistä satamanosturia pilkotaan polttoleikkaamalla pieniksi paloiksi. Sen jälkeen nosturia ei enää nosturiksi tunnista.
Suuresta koostaan huolimatta nosturin paloittelu on varsin nopeaa.
– Äijät kun ryhtyivät heti töihin, niin ei ehdi seuraavaa kuun vaihdetta tulla, kun nosturi on muuttunut palasiksi, hankintapäällikkö Timo Hovi ennustaa.