Pysäköinnin maksaminen sovelluksella on lähes aina kalliimpaa kuin kortilla tai käteisellä. Kuluttaja ei kuitenkaan voi valita maksutapaa mielensä mukaan, koska pysäköintipaikkojen omistajat tai hallinnoijat päättävät, mitkä maksutavat ovat käytössä.
Esimerkiksi Jyväskylään tiistaina aukeavassa uudessa pysäköintihallissa maksu onnistuu vain kortilla tai Moovy-sovelluksella.
Pysäköintisovelluksen käyttöönotosta päättää pysäköintioperaattori eli se taho, joka omistaa pysäköintihallin tai hallinnoi sitä. Pysäköintioperaattoreita ovat muun muassa kaupungit ja yksityiset yritykset.
Pysäköinnin voi maksaa Suomessa ainakin kahdeksalla eri maksusovelluksella. Mikään niistä ei kata koko maan kaikkia kadunvarsiparkkeja ja pysäköintihalleja.
Sovellukset ovat tulleet korttimaksamisen rinnalle ja syrjäyttäneet käteisellä maksamisen paikoin lähes kokonaan.
Suurin osa maksetaan sovelluksella
Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen kertoo, että nykyisin Jyväskylän kaikista pysäköinneistä yli kaksi kolmasosaa maksetaan pysäköintisovelluksilla.
– Kadunvarsien pysäköinnissä sovelluksilla maksetaan eniten, jopa neljä viidestä maksusta, sanoo Leskinen.
Jyväskylän pysäköintihalleissa maksusovelluksista käy ainoastaan Moovy. Kadunvarsipysäköinnissä Jyväskylässä on käytössä myös muita sovelluksia.
Jyväskyläläisen Heikki Elonheimon mielestä jo nykyinen sovellusten sekamelska on liikaa. Hän toivoo, että pysäköinnin maksaminen yhtenäistettäisiin niin, että kaikki sovellukset toimisivat kaikilla parkkialueilla.
– Niin kuin tätä ei johtaisi kukaan, vaan harjoitetaan hajota ja hallitse -politiikkaa. Nyt on se hajota-vaihe päällä, Elonheimo kuvailee.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa, että sovelluksella maksaminen ei ylipäätään käy kaikille.
– Pysäköinti on monille tärkeä palvelu, ja sen takia pitäisi olla eri maksutapoja. Pitäisi olla tarjolla myös helppoja vaihtoehtoja niille, jotka eivät välttämättä osaa käyttää sovelluksia.
Useimmissa halleissa käyvät vain muutamat pysäköintisovellukset
Jotta pysäköintihallin ovet aukeaisivat eri sovellusten käyttäjille, hallin omistajat haluavat osansa myös sovellusten tuloista. Tulot syntyvät palvelumaksuista, jotka tulevat pysäköintimaksun päälle.
Varsinainen pysäköintimaksu menee aina parkkipaikan omistajalle tai hallinnoijalle riippumatta siitä, millä maksun suorittaa.
– Seinät ovat melko kalliita, samoin investoinnit. Toivomme, että jonkinlainen taloudellinen hyöty tulisi meillekin, sanoo Jyväs-Parkin Leskinen.
Leskinen uskoo, että tulevaisuudessa sovellusmarkkinat eivät keskity, vaan toimijoita tulee lisää.
Samaa mieltä on AimoPark Finlandin toimitusjohtaja Juha Sirelius, joka on myös Suomen pysäköintialan liiton puheenjohtaja.
Laajeneeko pysäköintisovellusten käyttö?
Suurin osa sovelluksista voisi teknisesti toimia jo nyt kaikkialla, mutta markkina ei ole avoin, harmittelee EasyParkin Suomen maajohtaja Jutta Vatanen.
– Yhdellä sovelluksella ei pärjää Suomessa, ja se johtuu erilaisista kaupallisista syistä. Pysäköintilaitosten omistajat tekevät omia ratkaisujaan siitä, mitkä sovellukset käyvät heidän laitoksessaan, sanoo Vatanen.
Moovyn toimitusjohtaja Janne Saari kertoo heidän maksusovelluksensa olevan laajalti käytössä Tampereen lisäksi esimerkiksi Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Mikkelissä ja Seinäjoella.
– Tässä on kysymys siitä, kuka pysäköintihallit omistaa ja kenen kanssa omistajat haluavat tehdä yhteistyötä. Kuluttajan pitäisi tunnistaa, että millä palvelulla pysäköintihalliin pääsee ja millä sovelluksella pysäköinnin voi maksaa.
Kolme yleisintä pysäköintisovellusta Suomessa ovat Moovy, EasyPark ja Parkman. Moovyn Saari sanoo, että digitalisaatio pysäköinnissä on menossa siihen suuntaan, että useammalla sovelluksella voisi maksaa samassa paikassa.
– Yleensä kuluttajien toiveet otetaan huomioon ja uskoisin, että useampi sovellus käy jatkossa samassa pysäköintihallissa.
Korjattu 27.11. klo 8:19: Kuvatekstissä kerrottiin, että parkkihalli avautuu 25. marraskuuta. Korjattu päivämäärä oikeaksi eli 26. marraskuuta.
Onko sinulla juttuvinkki Ylen uutisiin?
Voit olla luottamuksella yhteydessä. Voit lähestyä meitä myös sähköpostilla: [email protected]. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.