Markkinoilla on huolta siitä, että kahvista voi lopulta tulla paikoin jopa pulaa.
Kahvin maailmanmarkkinahinta on lähes kaksinkertaistunut vuoden takaa.
Vuosikymmenen alkuun verrattuna nousu on sitäkin suurempi, lähes kolminkertainen.
Yhtä kallista raakakahvi on ollut viimeksi lähes 50 vuotta sitten, vuonna 1977.
Kyse on yleisimmän kahvilajin eli arabican niin sanotuista futuurihinnoista. Kahvissa kauppa käydään suurimmaksi osaksi futuureissa eli ennakolta tulevista sadoista. Kauppojen hyllyillä raaka-aineen kallistuminen näkyy siis vasta viiveellä.
Syy nopealle kallistumiselle löytyy ennen kaikkea Brasiliasta, joka on maailman suurin kahvintuottajamaa. Ilmastonmuutos ja sään ääri-ilmiöt ovat vaikeuttaneet kahvinviljelyä maassa jo vuosia, sanoo ekonomisti Bate Ismail Elintarviketeollisuusliitto ETL:stä.
– Siellä on liian kuumaa ja liian kuivaa.
Viime aikoina kahvinviljelyalueilla on ollut kuivuutta helpottavia sateita, mutta ne ovat tulleet liian myöhään.
– Kahvin kukintavaiheen aikana oli liian kuivaa, joten nyt huolena on se, missä kunnossa tuleva sato on.
Kahvintuottajat ovat siirtäneet viljelyksiä korkeampiin ilmanaloihin kuumuuden välttämiseksi. Korkeammalla sijaitsevilla viljelmillä ongelmaksi ovat puolestaan tulleet yöpakkaset.
Juuri Brasilian tuottamaa arabica-kahvia juodaan Suomessa selvästi eniten. Täällä ainakin neljä viidesosaa juodusta kahvista on arabicaa.
Varastot käyvät vähiin
Ainakaan lähitulevaisuudessa ei näy merkkejä kahvin halpenemisesta.
Raakakahvin hinnan suojaamisesta Pauligilla vastaava Patrick Selenius toteaa, että Brasiliassa sadot ovat jääneet odotettua pienemmiksi jo neljänä perättäisenä vuotena.
Vaikka sadot ovat aiempaa pienempiä, Brasilia on kuitenkin vienyt kahvia viime kuukausina ulkomaille enemmän kuin ennätyssatojen vuosina.
– Se, että he vievät kahvia nyt tosi paljon ulos maasta, tulee todennäköisesti johtamaan siihen, että varastot ovat vähissä, Selenius sanoo.
Kun varastot ovat vähissä, seuraavien satojen onnistumisen merkitys kasvaa entistä suuremmaksi. Markkinoilla on huolta siitäkin, että kahvista voi lopulta tulla jopa pulaa.
Sekä Paulig että ETL kieltäytyvät arvioimasta, kuinka paljon kahvin hinta voi kallistua kaupoissa. Kuluttajahintojen arviointi voidaan katsoa hintasignaloinniksi, jonka kieltää kilpailuoikeus.