Ennen päivänlaskua ei voi -kirjan tapahtumat sijoittuvat Tampereelle. Kaupungin nykyisestä Hollywood-huumasta huolimatta elokuvan kuvauspaikaksi on kaavailtu muun muassa Lontoota.
Tamperelaiskirjailija Johanna Sinisalon kirjasta Ennen päivänlaskua ei voi halutaan tehdä Hollywood-elokuva.
Suunnitelmat The Troll -elokuvan tekemiseksi ovat jo pitkällä, vahvistaa kirjailijan agentti Elina Ahlbäck Ahlback Agencysta.
Elokuva tuotetaan Hollywoodissa kansainvälisenä yhteistuotantona. Tekijöitä on monesta maasta.
Elokuvan ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaa brittinäyttelijä Tuppence Middleton, joka on näytellyt esimerkiksi Downton Abbey -elokuvissa. Sovitusta tekemässä on myös Middletonin puoliso, ruotsalainen käsikirjoittaja ja ohjaaja Måns Mårlind.
Hanke on ollut kaikessa hiljaisuudessa vireillä lähes kolme vuotta.
– Ensimmäinen yhteydenotto tuli alkuvuodesta 2022 Hollywood-kontaktieni kautta. Sen jälkeen tapasimme Johanna Sinisalon, Måns Mårlindin ja Tuppence Middletonin kanssa, neuvottelimme ja solmimme sopimuksen, Ahlbäck kertoo.
Tarina miehen ja peikon suhteesta
Ennen päivänlaskua ei voi on Johanna Sinisalon esikoisteos. Se voitti ensimmäisenä scifi-kirjana kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2000.
Kirjan tapahtumat sijoittuvat vuosituhannen vaihteen alle Tampereelle. Nuori menestyvä valokuvaaja löytää pihaltaan peikon, jonka vie kotiinsa Pyynikintorin laidalle.
Vaikka Tampereella on nyttemmin totuttu näkemään Hollywood-tuotantoja toisensa perään, tätä tarinaa ei kuvata kirjan tapahtumapaikoilla.
Elokuvaversiossa tapahtumat on siirretty Lontooseen. Se sopii kirjailijalle.
– Tarina voi toimia jonkinlaisena urbaanin sivilisaation ja luonnon villien voimien vastakkainasetteluna, ja siinä mielessä se voi tapahtua missä vain, Johanna Sinisalo pohtii.
Muutenkin Sinisalo on valmis antamaan tilaa elokuvantekijöiden näkemyksille, vaikka on ammattikäsikirjoittaja itsekin.
– Olen hyvin avoin keskusteluille siitä, mitä kirjasta halutaan säilyttää ja mitä muuttaa. Jos teemat ihmisen ja luonnon suhteesta ja maailman variaatiosta säilyvät elävinä ja terävinä, minulle ei ole kauhean merkityksellistä, ovatko kaikki yksityiskohdat samoin kuin kirjassa.
Yksi kutkuttavimpia kysymyksiä tulee olemaan se, miten itse peikko valkokankaalla näytetään.
Siihen kirjailijalla olisi idea.
– Jos saisin päättää, katsoja ei koskaan näkisi peikkoa elokuvassa kokonaan eikä kirkkaassa valossa. Pelkkiä vilahduksia ja häivähdyksiä, yksityiskohtia.
Harva elokuvahanke toteutuu
Sinisalo on aloittanut haastattelupäivän aamun lukemalla kirjansa uudesta käännöksestä suopean arvostelun brittilehti The Guardianista. 24 vuotta vanhalla tarinalla pyyhkii maailmalla hyvin.
Elokuvahankkeeseen kirjailija suhtautuu tyynesti. Hän ei aluksi katsonut aiheelliseksi mainita siitä edes puolisolleen.
Tyyneys juontuu kokemuksesta. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kirjojen elokuvaoikeuksia kysellään.
Hankkeilla on tapana todennäköisimmin kaatua kuin toteutua. Toisinaan se johtuu siitä, että tarinalle halutaan tehdä jotakin, mitä kirjailija ei lainkaan allekirjoita.
Usein peruuntumisen syy on käytännöllinen.
– Käsikirjoituksen kanssa saatetaan olla pitkälläkin, mutta sitten rahoitus ei onnistukaan tai tuotannossa tapahtuu henkilövaihdoksia. Aika pieni prosentti näistä projekteista päätyy valkokankaalle, Sinisalo sanoo.
Valmistelut ovat nyt pitemmällä kuin koskaan aiemmin. Hankkeen aikataulusta on luvattu kertoa tarkemmin tulevana keväänä.
– Nyt on mukavan toiveikas tilanne, Johanna Sinisalo sanoo.
Kuuntele Johanna Sinisalon koko haastattelu tästä: