Postin pakettiliikenteessä second hand -tuotteiden määrä on viisinkertaistunut yhdessä vuodessa. Esimerkiksi Torissa marraskuu oli ennätysvilkas.
Laura Hart,
Senni Nieminen
Nella Lipsanen nappaa vintageliikkeen rekiltä verkkatakin.
– Nämä on lemppareita, käytän niitä arjessa tosi paljon.
Verkkatakin lisäksi tamperelainen Lipsanen valitsee sovitettavaksi myös toisen takin, värikkään villapaidan, pinkin hupparin ja camo-housut. Hän metsästää second hand -aarteita usein.
– Yleensä ostan niin, että vaate tai asuste sopii johonkin jo olemassa olevaan asuun.
Second hand -tuotteiden verkkokaupan kasvu on hurja. Postin pakettiliikenteessä käytettyjen tuotteiden määrä on viisinkertaistunut vuodessa.
Second hand -liiketoiminnasta vastaava johtaja Elina Rosenlund sanoo, että kauppaa käydään isosti verkossa.
– Ihmiset ostavat eniten vaatteita. Ilmiö on sama myös globaalisti.
Vaatteiden lisäksi kengät, laukut ja korut ovat Rosenlundin mukaan suosittuja ostoksia. Taustalla käytetyn tavaran ostamisessa on vastuullisuus, mutta myös sen edullinen hinta.
Toki käytettyäkin voi ostaa liikaa.
Rosenlund näkee, että asennemuutos käytettyjä tuotteita kohtaan lähtee nuorista.
– Second hand on nyt trendikästä.
Suomalaiset tilaavat jonkin verran käytettyä myös ulkomailta.
Rosenlund mainitsee Vinted-verkkokaupan, jossa second handia kauppaavat ruotsalaiset, tanskalaiset, puolalaiset ja liettualaiset myyjät.
Saman palvelun kautta myös suomalaisten vaatteita kulkeutuu ulkomaille.
Marraskuu oli Torissa ennätysvilkas
Käytettyjen tuotteiden verkkokaupan, Torin, johtaja Jenni Tuomisto sanoo, että suomalaiset tekevät heidän kauttaan noin puoli miljoonaa kauppaa joka kuukausi.
Nyt marraskuussa kasvua oli 22 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Lähestyvä joulu näkyy siinä, mitä ihmiset etsivät.
– Leluja, pelikonsoleita, elektroniikkaa, talviurheiluvälineitä ja vaatteita, Tuomisto luettelee.
Lasten ja naisten vaatteet kelpaavat ympäri vuoden.
Marraskuussa käytettyjen second hand -vaatteiden myynnistä 15 prosenttia oli lasten ja 10 prosenttia naisten vaatteita. Miesten vaatteiden osuus oli neljä prosenttia.
– Brändituotteita etsitään paljon. Ne säilyttävät arvonsa myös käytettynä.
Tuomiston mukaan Tori tekee jatkuvaa kuluttajatutkimusta siitä, kuinka moni suomalainen ostaa käytettyä uuden sijaan.
– Useimmin käytettyä ostavat alle 20-vuotiaat ja lapsiperheet.
Uniikin vaatteen löytäminen tuntuu ”superhyvältä”
Nella Lipsanen kuvailee tyyliään sanoilla rento, värikäs ja cool.
Second handissa kiehtoo ensisijaisesti hinta, mutta myös mahdollisuus löytää uniikkeja vaatteita. Niiden kanssa voi olla varma siitä, ettei kadulla kävele vastaan toista samanlaista.
– Jos onnistun löytämään jotain tiettyä, niin se tuntuu superhyvältä!
Lipsanen on alkanut viimeisen parin vuoden aikana pyörimään kirppareilla enemmän. Hän kokee olleensa aiemmin huono tekemään löytöjä, mutta nyt silmä on kehittynyt.
– Toki hutiostoksia tulee joskus.
Tärkein Lipsasen second hand -aarre on merkkiaurinkolasit. Niiden hinta oli noin 200 euroa.
Hän ei kuitenkaan olisi valmis maksamaan mitä tahansa mistä tahansa.
– Jos peruspaidasta pyydetään vaikka yli kaksikymppiä, se on mielestäni jo liikaa.
Nella Lipsanen on saanut nyt kokeiltua vintageliikkeestä mukaan sovituskoppiin tarttuneet vaatteet.
Löydöistä paras on hupullinen bombertakki. Sellaista Lipsasen vaatekaapissa ei vielä olekaan.
Korjattu 13.12.2024 klo 9.59 tekoälytiivistelmästä Postin kautta kulkevan second hand -tavaran kasvumäärät. Tiivistelmässä kerrottiin, että Postin kautta kulkevan second handin määrä on kasvanut viidenneksen, vaikka se on viisinkertaistunut vuodessa.