Autojen sähköistymisessä pohjoisen asukkaita epäilyttää pakkasenkesto ja harva latausverkosto. Ylen jututtamat sähköautoilijat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä.
Sähköautojen latausverkosto laajenee ympäri Suomen, ja se helpottaa sähköautoilua myös pohjoisimmassa Lapissa.
Inarilainen Tommi Lappalainen on ajanut sähköautoilla kolme vuotta. Hänen mielestään sähköauto on helppo ja edullinen valinta pohjoisen olosuhteissa, kunhan akku on tarpeeksi suuri.
– Nyt minulla on auto, jota ei tarvitse ladata Inarin ja Rovaniemen välillä, Tommi Lappalainen kertoo.
Tommi Lappalaisen veli Tuomas Lappalainen suhtautui aluksi epäluuloisesti sähköauton käyttöön Lapissa.
– Olin vastaan juurikin tuon rangen (toimintamatkan) takia, Tuomas Lappalainen toteaa.
Hän päätti kuitenkin kokeilla ja hankki ensimmäisen sähköautonsa.
– En ole ainakaan vielä pettynyt.
Vielä kymmenen vuotta sitten Pohjois-Lapissa ei ollut yhtään sähköautoa. Nyt joka sadas auto Inarissa ja Utsjoella käy sähköllä. Pohjois-Lapissa sähköautojen osuus henkilöautoista on huomattavasti pienempi kuin pääkaupunkiseudulla.
Sähköautoilu herättää epäilyksiä pohjoisen asukkaissa
Osa Pohjois-Lapin asukkaista on skeptisiä, kuten Kai Jentala Inarista. Hän ei aio siirtyä sähköauton käyttäjäksi, koska sähköauton ja sen akun valmistus kuormittavat luontoa. Jentala näkee sähköautoissa myös turvallisuusriskin.
– Jos se yks kaks syttyykin palamaan, niin ne palaa kuulemma aika nopeasti, niin hyvä jos ehtii autosta pois pelastautua, Jentala sanoo.
Inarissa asuva Lea Lindholm on ajanut poikansa sähköautoa ja pitänyt sen pehmeästä ajotuntumasta. Omaa sähköautoa hän ei ole hankkinut.
– Se on rahakysymys eläkeläisellä, Lindholm tiivistää.
Inarilaisella Mika Alavalla on huoli siitä, seuraako sähköautojen yleistymisestä kaivoksia lähialueille. Paikallinen kauppias Pirkko Rajaluoto taas harkitsi sähköautoa, mutta valitsi hybridin sähköautojen latauspisteiden vähäisen määrän takia.
– Tiedän ihmisiä, joilla on täyssähköauto, niin kyllä niillä on vähän hankaluuksia. Ei tarvitse mennä kuin Rovaniemelle, niin siellä on kaikki latauspisteet täynnä.
Sähköautot ja niiden latauspisteet lisääntyvät
Utsjokelainen Sverre Porsanger päätti kokeilla sähköautoa ja löysi itselleen sopivan käytettynä. Hän on tyytyväinen edullisiin käyttökustannuksiin. Sähköauton lataaminen on edullisinta kotona.
– Työmatka Utsjoelta Tanaan maksaa vain kaksi euroa, kun kotona lataan, Porsanger kertoo.
Utsjokelaisella Antti Sujalalla on sähköauto taksina, mutta talvikuukausina käytössä on polttomoottoriauto.
– Sähkön kulutus on talvella kovempi, niin sen takia lataukseen menee enemmän aikaa, Sujala perustelee.
Pakkasen vuoksi sähköauton toimintamatka voi jopa puolittua. Sähkönkulutukseen vaikuttavat myös muut seikat, kuten teiden kunto.
– Huomioon ei tule ottaa ainoastaan akun ja sisäilman lämmitys, vaan myös kitka ja vierintävastus, eli maantien ja renkaan välinen kitka.
Sujalan mielestä pohjoisen sähköautoissa on ehdottomasti oltava akuston esilämmitys ja käyttötarkoitusta vastaava toimintamatka. Akun myös tulee olla riittävän suuri. Sujalalla itsellään on 98 kilowattituntia.
– Suosittelisin yli 400 kilometrin toimintamatkaa. Sillä varmistaisin, että talvellakin pääsee kylästä toiseen täällä, Sujala sanoo.
Latauspisteitä on muutamien viime vuosien aikana rakennettu myös pohjoiseen jonkin verran, ja ajankohtaisen tilanteen voi tarkistaa esimerkiksi latauskartta.fi-sivustolta. Pohjois-Lapissa latauspisteitä on Ivalossa, Inarissa, Hetassa, Kaaresuvannossa, Sodankylässä ja Utsjoella.
Juttua varten on haastateltu myös Talouselämän sähköautoihin erikoistunutta toimittajaa Pekka Lähteenmäkeä.
Korjattu 22.12.2024 kello 9.11: Korjattu latausverkosto.fi-sivu latauskartta.fi-sivuksi.