Sosiaalisen median käyttäjät tykkäävät somen mummoista ja papoista. Tämä näkyy seuraajamäärissä ja somevaikuttajien saamassa palautteessa.
Pitkäaikainen somevaikuttaja Hermanni Hyyryläinen on yllättynyt siitä, kuinka oman mummon jutut uppoavat some-kansaan.
Hän aloitti Youtube-kanavan 10 vuotta sitten ja tekee työkseen sosiaalisen median sisältöjä.
Sisältö perustuu Hyyryläisen omaan elämään, johon on aina kuulunut olennaisena osana Haminassa asuva mummo Kaarina Uutela. Sen vuoksi mummo on myös näkynyt alusta lähtien videoilla.
– Hermanni tuli tänne kameran kanssa sisään ja alkoi kuvata. En mie edes ajatellut. Mie vaan puhua pälpätin, muistelee Kaarina Uutela ensimmäisiä videoita.
Arkisilla videoilla miljoonayleisö
Mummo on tarkka siitä, mitä somessa näytetään. Hän tarkastaa etukäteen kaikki julkaistavat videot.
Tänä vuonna Hyyryläinen on tehnyt mummonsa kanssa sisältöä aikaisempaa enemmän, mikä on tuonut sivuille uutta yleisöä.
Instagram-sivulla on tänä päivänä jo 106 000 seuraajaa. Uusia seuraajia on tullut arviolta tuhansia, joista osa on Hermanni Hyyryläisen mukaan tullut mummon vuoksi.
Hyyryläinen sanoo, että mummon kanssa tehdyt sisällöt ovat olleet alusta asti pidettyjä. Katselukertoja kaksikon julkaisuille tulee vähimmilläänkin parisataa tuhatta. Suosituimpia on katsottu yli miljoona kertaa.
– Kaikki yllättävät ja ristiriitaiset sisällöt tavoittavat ihmisiä hyvin. Tuokin oli sellainen spontaanisti kuvattu video, sanoo Hermanni Hyyryläinen.
Sattumalta kuvatut videot ovat niitä, jotka menestyvät parhaiten.
Sosiaalisen median vaikuttajia tutkiva tutkijatohtori Hanna Reinikainen Helsingin yliopistosta näkee suosion taustalla sen, että sisältöön on helppo samaistua ja siitä tulee hyvälle mielelle.
– Hermannilla ja hänen mummollaan on selvästi läheinen suhde. Heidän keskinäistä vuorovaikutustaan on kiva katsoa. Heissä on jotain samaa kuin Lotta ja pappa -sisällöissä, jotka nousivat korona-aikana suosituiksi.
Somessa ilmiöksi nousseet Lotta ja Jorma Saahko saivat Vuoden positiivisin suomalainen -palkinnon vuonna 2021.
Reinikainen arvelee, että moni ehkä toivoo omaan mummoon yhtä välitöntä suhdetta. Toisaalta Hermannin mummo on vähän mummo niillekin, joilla ei ole omaa mummoa lainkaan.
Pelkkää positiivista palautetta
Mummon saama palaute on yksinomaan positiivista. Se on kokeneesta sisällöntuottajasta jopa outoa, koska yleensä sosiaalisessa mediassa saa niskaansa kaikenlaista ryöpytystä.
– Mummoa ei kritisoida, tokaisee Hermanni Hyyryläinen.
Tutkijatohtori arvioi positiivisen palautteen liittyvän mummon persoonaan, joka on herttainen ja helposti hyväksyttävä henkilö.
– Jos mummo laukoisi kovin jyrkkiä mielipiteitä tai olisi tuomitseva, niin ehkä myös vastaanotto olisi erilainen, arvelee Hanna Reinikainen.
Sosiaalisen median mummoihin ja pappoihin suhtaudutaan Suomessa tutkijan mukaan yleisesti ottaen positiivisesti, koska he ovat ihmisryhmä, joka somessa vähemmän näkyy.