Valtatie 21:n remontin ensimmäinen vaihe alkaa aikaisintaan ensi syksynä. Loppupätkä odottaa rahaa ja lakimuutosta.
Suomen länsirajaa pitkin kulkevan huoltovarmuusreitin remontti saa vielä odottaa. Valtatie 21:n remonttiin luvattu 30 miljoonaa euroa riittää vain noin puoleen väliin suunnitellusta Palojoensuu–Maunu-tieosuudesta, eli noin 30 kilometrin matkalle.
Huonokuntoisella tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä, ja siellä sattuu myös paljon ulosajoja.
Hallitus esitti syksyllä Valtatie 21:n Palojoensuu–Maunu-hankkeelle 30 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan euron määrärahaa. Valtuudella tarkoitetaan sitoutumista hankkeeseen ja sen rahoittamiseen tulevien vuosien budjeteissa. Eduskunta ei ole vielä hyväksynyt rahoitusta.
Sotilaallisesti strategisen tiestön kunto Lapissa mainitaan myös tuoreessa puolustusselonteossa eli maanpuolustuksen suunnitelmassa tuleville vuosille. Selonteon mukaan sotilaallista huoltovarmuutta ja puolustuksen edellyttämää infrastruktuuria tulee parantaa erityisesti Pohjois-Suomessa, mukaan lukien rajanylittävät yhteydet Ruotsiin ja Norjaan.
Rahaa vain ensimmäiseen vaiheeseen
Ely-keskuksen projektipäällikön Jukka Rantajärven mukaan tieremonttiin luvattu 30 miljoonaa euroa riittää kattamaan vain remontin ensimmäisen vaiheen Palojoensuusta Jatuniin. Seuraavan vaiheen Jatuni–Maunu -rahoitusta ei ole tiedossa.
Tiesosuuden Jatuni–Maunu kunnostusta hidastuttaa myös tien sijaitseminen keskellä soidensuojelualuetta. Tie kulkee Enontekiöllä kahden soidensuojelualueen eli Jietanasvuoman sekä Lätäseno-Hietajoen läpi.
Väyläviraston arvion mukaan remontoiduksi suunnitellulla tieosuudella sattuu vuosittain vähintään 40–60 raskaan ajoneuvon ulosajoa. Video joulukuulta 2024.
Jotta tietä voidaan levetää, on koko soidensuojelulakia muutettava, koska tien levennystä varten Väyläviraston on lunastettava suojeltua aluetta Metsähallitukselta.
Ely-keskuksen mukaan suunnitelmat koko tievälille ovat silti jo olemassa. Ne on tarkoitus lähettää Väylävirastolle vielä ennen vuodenvaihdetta. Lainmuutoshanketta ei ole pystytty aloittamaan ennen kuin suunnitelmat ovat olleet valmiina.
Rakentamaan aikaisintaan syksyllä
Väyläviraston tarkistuksen jälkeen suunnitelmat menevät Traficomin hyväksymisesittelyyn väliltä Palojoensuu–Jatuni. Traficomin käsittelyssä kestää Rantajärven mukaan noin kuukaudesta kuuteen kuukautta.
Jos 30 miljoonan rahoitus hyväksytään eduskunnassa, rakentamaan päästään aikaisintaan syksyllä 2025.
Tietä parannetaan lyhyeltä matkalta aivan Kilpisjärven kylän tuntumassa ensi kesänä välillä Ailakkalahti–Kilpisjärvi. Kyseisen tieremontin budjetti on viisi miljoonaa euroa.