Kazakstanissa joulupäivänä tapahtuneen lentoturman syyksi on kerrottu törmäys lintuparveen.
Kazakstanissa kymmenien matkustajien hengen vaatineen lento-onnettomuuden syyksi on arvioitu yhteentörmäystä lintuparven kanssa.
Jos tieto pitää paikkaansa, kyseessä on ensimmäinen lintujen aiheuttama, kymmeniä kuolonuhreja vaatinut lentoturma vuosikymmeniin. Edellinen tapahtui vuonna 1988, jolloin Ethiopian Airlinesin matkustajakone putosi maahan kyyhkysparven imeydyttyä sen moottoreiden läpi.
Lentokoneiden ja lintujen yhteentörmäykset ovat yleisiä. Ensimmäinen raportoitu törmäys tapahtui vain kaksi vuotta lentokoneen keksimisen jälkeen. Nykyään tuhannet lentokoneet osuvat ilmassa lintuihin vuosittain. Pelkästään Suomessa törmäyksiä raportoitiin viime vuonnna vajaat 350 kappaletta.
Lintuparvien aiheuttamat vakavat lento-onnettomuudet ovat kuitenkin harvinaisia. Ennen Kazakstanin onnettomuutta lintujen aiheuttamissa lentoturmissa oli kuollut 262 ihmistä viimeisen 36 vuoden aikana. Valtaosa näistä turmista on tapahtunut pienkoneille.
Läheltä piti -tilanteita on ollut useita. Tunnetuin tapaus on vuodelta 2009, kun US Airwaysin lento New Yorkista Seattleen teki hätälaskun Hudsonjokeen törmättyään kanadanhanhiparveen.
Onnettomuudessa loukkaantui sata matkustajaa, joista viisi sai vakavia vammoja. Kuolonuhreilta kuitenkin vältyttiin.
Kymmenen vuotta myöhemmin Venäjällä Ural Airlinesin matkustajakone teki pakkolaskun maissipellolle sen jälkeen, kun se oli törmännyt lintuparveen. Onnettomuudessa loukkaantui 23 matkustajaa.
Törmäysriski korkein nousuissa ja laskuissa
Yleensä törmäys linnun kanssa tapahtuu lentokoneen nousussa tai laskussa. Valtaosa yhteentörmäyksistä tapahtuu alle kilometrin korkeudessa. Törmäykset ovat yleisempiä kesäisin, kun lintujen muutto on käynnissä.
Kansainvälinen siviili-ilmaisujärjestö ICAO velvoittaa lentokenttiä huolehtimaan siitä, ettei lähiympäristö aiheuta turvallisuusriskiä koneille.
Lentokenttien ympäristöt ovat usein aukeita paikkoja, jotka luonnostaan vetävät puoleensa lintuja. Jos lähistöllä on vesistöjä tai viljelysmaita, törmäysriski lintujen kanssa kasvaa.
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet lentokenttien rakentamisesta liian lähelle lintujen rauhoitusalueita.
Asia on noussut esille muun muassa Intiassa, jonka suurimpaan kaupunkiin Mumbaihin on rakenteilla uusi iso lentokenttä. Asiantuntijat ovat huolissaan, että lentokenttä aiheuttaa vaaraa lintujen muuttoreiteille.
Navi Mumbain kansainvälinen lentokenttä rakentuu vain 10 kilometrin päähän Karnalan lintujen rauhoitusalueesta. ICAO suosittelee, että lentokentillä on turvallisuussuunnitelma 13 kilometrin säteelle.
Riskistä saatiin muistutus keväällä, kun Mumbain nykyiselle lentokentälle laskeutumassa ollut matkustaja kone törmäsi flamingoparveen. Lähes 40 linnun kerrottiin kuolleen. Kone kärsi vaurioita, mutta laskeutui turvallisesti.
Lentokoneet vaurioituvat harvoin lintutörmäyksistä
Lintujen ja ilmailualan yhteiseloa on tutkittu muun muassa Delftin yliopistossa Alankomaissa.
Neljä vuotta sitten julkaistussa tutkimuksessa kerrotaan, että vain kahdesta kahdeksaan prosenttia raportoiduista lintukolareista aiheuttaa vaurioita lentokoneisiin. Mitä korkeammalla törmäys tapahtuu, sitä todennäköisimmin se aiheuttaa vanhinkiö.
Lintuihin törmääminen maksaa maailmanlaajuiselle lentoliikenteelle ainakin miljardi dollaria vuosittain. Tutkijat pitävät summaa varovaisena arviona.