Autot kiinnostavat messuvieraita Helsingissä. Osa on liikkeellä ostoaikeissa tai harkitsee ostoa lähikuukaisina.
Helsingin Messukeskuksessa metalli kiiltää, vahatut autonpellit ovat huippukunnossa ja väkeä on liikkeellä.
Auto 25 & Mobility -tapahtuma järjestetään nyt seitsemän vuoden tauon jälkeen. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimeksiannosta järjestettävään tapahtumaan osallistuu yli 40 automerkkiä ja 20 maahantuojaa.
Myös uutuudet ovat näyttävästi esillä. Messuvieraille esitellään runsaasti automalleja, joita ei ole aiemmin nähty Suomessa.
Koeajossa on yli 100 uutuusmallia ja 140 autoa. Tapahtuman avajaispäivänä perjantaina koeajoja tehtiin yli 600. Jonoksi asti testaajia on myös lauantaina, ja halli testiautoista on varsin tyhjä.
Koeajoautoista 87 on täyssähköautoja, lähes 40 hybridiautoja ja loput polttomoottoriautoja.
Mahdolliset korottuvat tullit kostautuvat amerikkalaisille
Yhdysvaltojen asettamat mahdolliset tullit tulisivat voimaan huhtikuun 2. päivänä, mikäli EU:n komissio ei onnistu neuvottelemaan muutosta Trumpin hallinnon kanssa. Pahimmillaan muutos voi olla jopa 25 prosenttia.
Autoalalla uskotaan, että Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin suunnittelemat tuontitullit kostautuvat enemmän amerikkalaisille ostajille kuin eurooppalaisille. Yhdysvaltalaiselle kuluttajalle mahdolliset tullit lisätään autojen hintaan.
– Yhdysvaltalainen maahantuoja lätkäisee tuontitullin sen hinnan päälle, jolla auto siirtyy USA:n markkinoille eurooppalaiselta tehtaalta. Siihen tulee päälle vielä paikallinen osavaltiokohtainen vero, mikä on normaali käytäntö Yhdysvalloissa, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Nousevilla tuontitulleilla olisi kuitenkin iso merkitys eurooppalaisille autonvalmistajille.
– USA on eurooppalaisen autoteollisuuden toiseksi suurin vientimarkkina. Autoteollisuus ja autojen vienti on noin seitsemän prosenttia EU:n koko vuosittaisesta tavaraviennistä, Kallio toteaa.
EU:n ajoneuvoviennin arvo on vuosittain lähes 200 miljardia euroa eli noin 2,5 kertaa Suomen valtion vuosibudjetti. EU:hun puolestaan tuodaan ajoneuvoja 90 miljardilla eurolla.
Kallio muistuttaa, että Yhdysvalloista tuodaan pääosin eurooppalaisten merkkien omaa tuotantoa.
– Omaa tuotantoa ei tietysti kannata alkaa vastatulleilla kampittamaan, vaan ihan niin kuin terästulleissa, EU valitsi erilaisilta toimialoilta sellaisia tuotteita ja tuoteryhmiä, jotka sattuvat paitsi USA:han vastatullitoimenpiteenä, niin Eurooppa saa näitä tuotteita muualtakin joko kotimarkkinoilta tai muista maanosista.
Messuilla pöhinää – uudet autot kiinnostavat
Lauantaina messuhallissa on runsaasti väkeä.
Maahantuoja toivoo alalle piristystä
Auto-Bon Oy:n pr- ja viestintäpäällikkö Max Lange mukaan autoalalla on ollut vaikeuksia koronan jälkeen. Yritys on muun muassa Opelin, Peugeotin, Fiatin, Citroenin ja Alfa Romeon maahantuoja.
Langen mukaan kauppaa ovat vaikeuttaneet ensin koronarajoitukset liikkeiden aukiololle, sitten komponenttipula, korkojen nousu ja autojen sähköistyminen, mikä on nostanut hintatasoa.
– Ihmisillä ei ole ollut varaa hankkia autoja samalla tavalla kuin aiemmin. Nyt kiinnostuneita ihmisiä on ollut liikkeellä.
Maahantuojana Lange jännittää, miten ihmisten selkeä kiinnostus autoihin heijastuu kauppoihin.
– Koko alan puolesta toivoo piristysruisketta.